درود مهمان گرامی! ثبت نام

اولين دوره مسابقات کشوري سازه هاي ماکاروني کاپ آذربايجان

کاپ آذربايجان

ثبت نام کارگاه ثبت نام مسايقات پوستر

>بستن اين پنجره<

این یک اطلاعیه همگانی است!


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحي و نكات اجرايي در سازه های ماکارونی
با سلام خدمت تمامی اساتید محترم
هادی جان به اعصابت مصلت باش Smile
توی پستایی که من خوندم یه چیز خیلی واسم جالب بود... توی سازه های ماکارونی سازه قوسی شده ملکه ذهن 99% سازه سازها و همش در مورد چنتا کششی و چنتا فشاری داره بحث می شه...
به نظر من تنها چیزی که باید توی سازه های ماکارونی ملاک طراحی و ساخت قرار بگیره استفاده از نهایت ظرفیت مقاومتی ماکارونی... چه در فشار چه در کشش... و هنر طراح مهار اعضاست ... Wink
کاش می شد یه مسابقه برگذار بشه و توش سازه قوسی نباشه !
یا حق
بزرگترین اشتباه تکرار اشتباهات کسانیست که بدون چشمداشت تجربه خودشان را در اختیارتان گذاشتند...
پاسخ
 سپاس شده توسط یونس شیخی چراغ ، هادی نظری ، علی رنود
سلام/هادی جان 5مسابقه دیگه توم عقیدت تعقییر میکنه درسته توپلای واقعی مابایدحداکثربهینه سازی روبکنیم ولی سازه های ماکارونی فرق میکنه توبایدطبق شرایط سازه بسازی ببین واسه مسابقات خواجه نصیرتنها کسایی که خیلی ازوضعیت بارگذاری سوال میکرد منومهدی نوذری بودیم تنهاکساییم که سازه بالا350گرم آورده بودمنو اونو مرتضی بودیم مهدی نتیجه گرفت منو مرتضی هم اگه چوب نمیشکست نتیجه میداد شرایط بارگذاری جوری بود به هیچ وجه سازه زیر300گرم جواب نمیداد/شک نداشته باش نظری عزیز مطمعن باش مهندس نیستیم مهندس بودن خیلی سخته و...
سلام محمودجان /مطمعن باش من جز کساییم که خیلی باسازه مثلثی موافقم ولی تواین شرایط مسابقات نمیشه مگه خیلی وقت گذاشت اگه وقت کنم مسابقه بعدی یکی ازسازه هام .و مثلثی میارم البته اگه بتونم
معلم برای سفیدبودن برگ نقاشیم تنبیهم کرد وهمه به من خندیدن ...اما من خدایی راکشیده بودم که همه میگفتن دیدنی نیست...HeartSadunes67@yahoo.com
پاسخ
 سپاس شده توسط هادی نظری
سلام
یونس جون من فقط نظرمو گفتم،قضیه شک به مهندسی و اینجور چیزا شوخی بود ب خدا
من فقط با کسایی ک راحتم به اسم صداشون میکنم،آقا محمود،آقا یونس،آقا مهدی نوذری،علی آقا رنودو...
شمام انقد خاطرت عزیزه ک نگو...
وگرنه من کی باشم بخوام از کار شما و بقیه ایراد بگیرم

محمود جون من آرومم ب خدا،میخواستم بچه ها یکم بگرخنBig GrinBig GrinBig GrinBig Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط یونس شیخی چراغ
سلام/اصلاناراحت نشدم مطمعن باش کلیم خندیدم .عزیز نطرت محترم واتفاقاخوبه خیلیم خوب ولی گفتم بستگی داره شرایط بارگذاری چطورباشه.خود من واسه مسابقه ای که باجک بارگذاری بشه سازمو میخوام 150گرم شایدکمتر بسازم البته قول نمیدم یهومیبینی به خاطر یه سری مسايل امنیتی نظرم عوض شد.
معلم برای سفیدبودن برگ نقاشیم تنبیهم کرد وهمه به من خندیدن ...اما من خدایی راکشیده بودم که همه میگفتن دیدنی نیست...HeartSadunes67@yahoo.com
پاسخ
سلام
جاتون خالی تو سه روز سه تا امتحان فوق سنگین دادیم(انقلاب اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، منابع نفت و گاز(حالا این آخری ی چیزی)Smile) الان یه سه روزی تعطیلیم فلن تا دینامیک اومدم یه سری بزنم. امیدوارم بقیه بچه هاهم امتحاناشون به خوبی در جریان باشهSmile

درباره سازه راندمان ما 2 جور رویکرد داریم:
1.وزن حداقل 2.بار تحملی حداکثر

در نگرش اول طراح هدفش اینه ک تا د امکان و تا جایی که تاثیر منفی چشم گیری رخ نده سازشو سبک کنه تا بتونه با یک بار تحمل نرمال راندمان بالا بگیره. در واقع طراح تمرکزشو رو میزاره روی مخرج کسر در فرمول راندمان
در نگرش دوم طراح میگه من تا سقف 500 قوی ترین سازه رو میسازم و کمتر روی وزنش وسواس به خرج میدم چون هدفم وزن تحملی بیشتره. این حالت کمی شبیه گرایش سنگینه. در این حالت تمرکز طراح به صورت کسره فرمول راندمانه.

حالا اینکه کدوم بهتره و کدوم بدتره دیگه به مسایل دیگه هم مربوط میشه مثله طرح، مصالح، دقت، نوع بارگذاری و ... و خلاصه نمیشه گفت که نه الا بلا 1 خوبه یا 2 خوبه !!!!!!

ولی ی نکته ک وجد داره اینه که سازه هرچه سنگین تر میشه محکم تر میشه به این معنی که ی سازه سبک 17 گرمی خیلی آسیب پذیر تره نسبت به ی سنگین 1000 گرمی و این آسیب پذیری خودش رو در حمل و نقل و شرایط بارگذاری ب خوبی نشون میده. مثلا اگه سازه راندمان با نگرش 1 بسازی موقع بارگذاره دستی کوجت ترین وزنه 20 کیلو باشه اومدیم سره وزنه اول بر اثر ضربه سازه نابود بشه در صورتی که اگه با جک بارگذاری میشد شاید ی راندمان عالی میداد ولی همچین داستانی برا سازه راندمان 2 خیلی کم پیش میاد چون سازه خیلی مقاوم تره. البته که ضربه و بارگذاری بد رو همه مدل سازه تاثیر بد میذاره چ رو اون 1000 گرمی چ رو 17 گرمی.
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم.



در مورد حرف دوستمون آقا هادیم این مسئله رو بدون اگه فرض کنیم پل های دنیا همه بار متمرکز هستن و این طرح های ما میتونه در مقیاس بزرگ استفاده بشه حتی اگر شما یه طرح با راندمان 600 700 هم داشته باشی اون مهندسی که میاد این سازه رو میسازه هیچ وقت نمیاد از این عدد استفاده کنه و میاد با افزایش وزن سازه تا ی حدی(ضریب اطمینان) سازه رو مقاوم تر میکنه. یعنی از حداکثر راندمان طرح هیچ وقت استفاده نمیکنه شاید راندمان سازه آخر مهندس 100 یا 200 یا حتی خیلی کمتر بشه و این تفاوت همش به خاطره اون ضریب اطمینانه (که شامل هرگونه خطا در ساخت یا مصالح یا عوامل محیطی و ... میشه) که تاثیر میده.


در آخرم ی مطلبی بگم که تجربه بم اثبات کرده که طرح هر گرایش با گرایش دیگه فرق میکنه و هیچ تضمینی وجود نداره که یه طرح خوب سبک یه سازه خوبه راندمان در مقایس بزرگ بده یا یه طرح راندمان خوب سازه سنگین قوی بده یا بلعکس
نظره شخصیمه

با اجازه
یا علیSmile
To live is the rarest thing in the world, Most people exist, that is all
*
*
Oscar Wilde
**************************************
Let no man pull you low enough to hate him
*
*
Martin Luther King
**************************************
پاسخ
 سپاس شده توسط یونس شیخی چراغ
سلام و باعرض خسته نباشید خدمت دوستان عزیزم می خواستم یه سوالی بپرسم و اونم این که می خواستم بدونم علت این که ما در سازه های قوسی از بادبند استفاده می کنیم چیه؟مگر بادبند به این خاطر نیست از سازه رو در مقابل نیروهای افقی محافظت کنه نیست حال این که موقع بارگذاری نیرویی قائم به سازه وارد می کنن و هیچ نیروی افقی به اون وارد نمیشه با تشکر
پاسخ
 سپاس شده توسط اشکان رستگارمنش
سلام
مهندس شما پیچش کلی در ارتفاع سازه رو انگار کلا بی خیال شدین وقتی نیرو به دو صفحه به صورت قائم وارد میکنه قابها تمایل پیدا میکنند که از هم جدا بشن که موجب پیچش در ارتفاع سازه میشه بادبندها موجب کاهش این پیچش میشوند تا این نیرو رو به تکیه گاه ها انتقال بدن هرچه ارتفاع سازه کم باشه این پیچش کمتر میشه و نیاز به بادبند کمتر میشه و البته هر چقدر ارتفاع کمتر بشه اعضای بحرانی در لینک های فشاری زیاد میشن
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط حمید پورملک ، اشکان رستگارمنش ، علی رنود
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای رنود در توضیحاتی که در مورد طرح های قوس دادید می خواستم بپرسم که فرق طرح قطاعی که در دسته بندی نیم دایره قرار دادید با نیم بیضی چیست؟ به نظرمن که هردو آن ها یکی می باشند چون بیضی نیم دایره ای است که دو شعاع نابرابر داشته باشد و این دقیقا همو طرح قطاعی است
پاسخ
 سپاس شده توسط علی رنود
(06-13-2013، 09:45 PM)رسول عليزاده نوشته است:  سلام
مهندس شما پیچش کلی در ارتفاع سازه رو انگار کلا بی خیال شدین وقتی نیرو به دو صفحه به صورت قائم وارد میکنه قابها تمایل پیدا میکنند که از هم جدا بشن که موجب پیچش در ارتفاع سازه میشه بادبندها موجب کاهش این پیچش میشوند تا این نیرو رو به تکیه گاه ها انتقال بدن هرچه ارتفاع سازه کم باشه این پیچش کمتر میشه و نیاز به بادبند کمتر میشه و البته هر چقدر ارتفاع کمتر بشه اعضای بحرانی در لینک های فشاری زیاد میشن

سلام
در ادامه صحبت های مهندس علیزاده میشه گفت که در یک شرایط آرمانی ما هیچ وقت نیاز به بادبند نداریم چون نیرویی در راستای اونا نیست ولی در عمل اینگونه نیست و همونطور که مهندس فرمودند در ارتفاع سازه تاب میخوره یا اینکه کلی تر بگیم دقت ساخت دست ما اینقدر بالا نیست که فقط نیروهای عمودی در راستای y به سازمون وارد بشه. مثلافقط کافی که فاصله دو عضو فشاری نسبت به بقیشون یکسان نباشه، همین امر باعث میشه که ما تو اون ناحیه نیروهایی داشته باشیم که باعث انحراف قوس میشه که این انحراف را میشه با بادبندها کنترل کرد و تویه اونا پخش کرد.
به زبان ساده میشه گفت در سازه های سنگین ما همیشه سعی میکنیم قوی ترین طرح بادبند رو بزنیم به دلیل مصالح و زمان زیادی که استفاده میکنیم و به طبع کم شدن دقت ک به دنبال زیاد شدن مصالح و کار حاصل میشه. ب نظره من هر تیم میتونه بر اساس دقت کاری که داره طرح بادبندشو متفاوت کنه ولی من خودم اینکارو در گرایش سنگین ترجیح نمیدم چون ی طرح قوی بادبند خیلی تاثیر میذاره رو نتیجه و ی جوری اشتباهات و خطاها را تا ی جاهایی پوشش میده ولی تو راندمان و سبک باید دقت بیشتری در طراحیشون بشه چون خیلی میتونه در وزن سازه تاثیر بزاره
To live is the rarest thing in the world, Most people exist, that is all
*
*
Oscar Wilde
**************************************
Let no man pull you low enough to hate him
*
*
Martin Luther King
**************************************
پاسخ
 سپاس شده توسط علی رنود
سلام خدمت جناب حریرساز
بنده به علت مشغله زیاد کمتر به سایت میام و خودم رو غایب اعلام کردم که اگر از سوالات دوستان مطلع نشدم و جواب ندادم دلخور نشن
اتفاقی سوال جناب حریرساز رو دیدم و در حد وسعم جواب میدم:
در آخرین تحلیل های استاتیکی که توسط نرم افزارر انجام دادم در خصوص نیم بیضی و قطاع های هم ارتفاع و با یک تعداد ثابت کششی که از دو شیوه انجام شده به نتایجی رسیدم
1)در سازه هایی که قوسشون نیم بیضی هست کششی ها دارای حمش منظم تر و بیشتری هستند ولی در قطاع مقادیر لنگر خمشی در کششی ها کمتر میباشد و مخصوصا تنها چند کششی نزدیک به افق دارای خمش بیشتری میباشند
2)کشش در کششی های سازه های قوسی مقدار خیلی ناچیزی کمتر هست که طبیعتا به خاطر تفاوت قرارگیری هندسی آنهاست
3)در قوس های از جنس نیم بیضی معمولا ه دلیل اینکه زاویه های بین قطعات قوس در قسمت های کناری بیشتر هست احتمال اینکه ناپایداری آنی بر اثر خطای ما در قوس ایجاد بشه به نسبت قوس های قطاعی کمتر هست اما درقسمت بالایی نیم بیضی عکس این قضیه ثابت میشود
و یک سری خواص دیگه که واقعا الان خاطرم نیستند و با دیدن فایل های تحلیلهام میتونم بفهمم
نکته قابل توجه اینجاست که اگر دوستان دقت کنند وقتی این ویژگی ها رو گفتم اصلا نگفتم که خوب هستن یا بد هستن چون خوب بودن یا بد بودن یک ویژگی رو نیاز ما از سازه تعیین میکنه به عنوان مثال گاهی اوقات تیر لانه زنبوری میتونه مفید واقع بشه ولی گاهی اوقات استفاده از همین نوع تیر میتونه بسیار خطرناک باشه چون نیاز طراح از این تیر در طرح های مختلف متفاوت هست...
یاحق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط محمد ساجدی ، مرتضی زنگنه ، اشکان رستگارمنش


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 6 مهمان