درود مهمان گرامی! ثبت نام

اولين دوره مسابقات کشوري سازه هاي ماکاروني کاپ آذربايجان

کاپ آذربايجان

ثبت نام کارگاه ثبت نام مسايقات پوستر

>بستن اين پنجره<

این یک اطلاعیه همگانی است!


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحي و نكات اجرايي در سازه های ماکارونی
#11
سلام
جريان پيش بيني و تخمين وزن سازه كار زياد سختي نيست اما خيلي وقت گيره
قسمت راحتشو مثال ميزنم شما وزن يه كششي رو حدود 1.2 گرم در آوردي خيلي راحت ميتوني وزن كشي ها رو با يه ضرب ساده به دست بياري بعدش به تعداد كششي ها بايد وزن گره در نظر بگيري كه اون به صورت تجربي هست و هر كس بايد با توجه به چسب كاري خودش اونو در نظر بگيره اما قسمت سختش پروفيلهاي فشاري هستن كه يكم زمان بره
البته بايد توجه كنيد كه براي هر گره هي چسب كاري در نظر نگيريد مثلا توي همين كششي ها يه گره در نظر گرفتيد پس ديگه موقع محاسبه فشاري ها دوباره گره رو به محاسباتتون اضافه كنيد
من خودم موقع محاسبات اولش وزن ماكاروني ها رو بدست ميارم بعد براي هر گره يه وزني رو اعمال ميكنم پيشنهاد ميكنم كه يه آزمايش در اين راستا بكنيد
مثلا يه قسمت سازه رو برش بديد و جداگانه بسازيد اين برش شامل دو پروفيل فشاري و يك كششي و قسمت سه بعدي سازه مثل بادبندها ميشه همه اينهايي كه گفتم در يك نكته به هم ميرسن ابتدا وزن ماكاروني ها رو به شكل كاملا دقيق بدست بياريد و شروع كنيد به چسب كاري بعد خشك شدن دوباره قطعات رو بدون هيچ گونه كم و كاستي وزن كنيد تا ببينيد يه گره كامل چقدر وزن داره بعدش اون مقدار رو به محاسبات اعمال كنيد
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط رحيم باقري
#12
بله یکی از فوت های اصلی رو جناب علیزاده گفتن و اون هم ساختن قسمتی از سازه و وزن کردن آن
و اما بخش های بعدی طراحی که طراحی با اتوکد یا کتیا هست که دوستان در رشته های عمران با اتوکد و عده ای دیگر هم در رشته مکاننیک با نرم افزار کتیا طراحی میکنن.که البته برای تحلیل با انسیس اینطور که در جریانم نرم افزار کتیا با فرمتی طراحی شده که انسیس اونو مدل میکنه تو خودش
خوب در طراحی های سازه ها فوت و فن طراحی بسیار زیاده و بستگی به خلاقیت فرد داره اما برای طرح هایی که در مورد قوس هاشون توضیح دادیم از شیوه های رایج طراحیشون میگم(طبق برنامه اتوکد)
در ابتدا نیمدایره با دهنه ای باید طراحی شود که مطمئن باشیم بعد از ساخت تکیه گاه ها دقیقا روی پایه بارگزای میخوابن
بعد از اون میریم سراغ نوع ارتفاع سازه و مقداری که مد نظر ما هست مثلا قطاع میخوایم با دهنه 104وارتفاع40یا نیمدایره میخوایم یا بیش از ارتفاع نیمدایره
در کل طریقه رسم یک قوس به عهده خودتونه ولی چگونه قوس رو میشه تقسیم بندی کرد؟زاویه دادن به کششی ها مهمتره یا اندازه قوس مهمتره؟...
از آنجایی که اندازه ها برای مقاومت سازه مهمتر هستن پس زاویه ها از لحاظ اهمیتی در درجه دوم قرار دارند و مبنا باید اندازه المان ها باشد
در اتوکد همونطور که دوستان در جریان هستند یک دستور برای تقسیم بندی زاویه ای وجود داره و یک المان کششی رو میشه با استفاده از دستورpolar ary(اگر درست نوشته باشم)در یک زاویه 180با نسبت معلوم حول گره مرکزی با زوایای مساوی بچرخونه به این صورت که کششی عرشه انتخاب میشه بعد نقطه دوران رو گره مرکزی انتخاب میکنید و بعد مثلا میکید 180 درجه رو 28قسمت کنه که با درجه های مساوی المان کششی رو دوران میده(دوستان اگر متوجه نشدن در آینده مراحل رسم با اتوکد رو روی سایت میذارم البته با اجازه اساتید محترم سایت)
دستور دیگری هست که قوس رو برای ما به قسمت های مساوی تقسیم میکنه(دستور divide)و دستور دیگری هست که میشه با اون یک المان رو به طول جداکرد مثلا میگه قوس رو به المان های 5سانتی جدا کن البته این راه بیشتر به کار طراحی های حرفه ای میاد که قوس رو طی چند مرحله جدا سازی و ترکیبی از دو دستور divideوmeasureهست به کار میبرن
پس از طراحی سازه اونو تحلیل میکنید و سپس طرح ساخت رو باید ترسیم کنید که این قسمت از طراحی به قول تمرینای کتابای دبیرستان به عهده دانشجوی کوشا باشه
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
#13
سلام
خست نباشن همه دوستانی که اینجا پست میدن .
میخوام یه بحث جدید رو شروع کنم قبلش یه سری اطلاعات وزنی ماکارانی رو برای کسایی که تاحالا باهاش کار نکردن یا سازه نساختن بگم .

وزن تک کلفت هر 20 سانتی = 1.7 گرم
وزن باریلا و پاستا هر 20 سانتی= 0.6 گرم یا به عبارتی هر 50 سانتی 1.5 گرم
وزن پارسیلا هر 20 سانتی = 0.4 گرم
وزن زر هر 20 سانتی = 1.4 گرم

این رو هم بگم اگه تونستم و وقت کنم یه آموزش ABAGUS که یه نرافزار مکانیک . از انسیس قویتره و راحتتره . و مثل انسیس نیازی نیست که حتما کتیا رو هم بلد باشی از اتوکد میشه برد توش .( آموزشش دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره )
دوستان خیلی از نکته های تحلیلی رو توضیح دادن . حالا میخوام در مورد نوع چیدمان تو المان فشاری بحث کنیم . تو سازه راندمانی که محدودیت الملن داریم زیاد جای بحث نداره . بیشتر رو سازه سنگین که محدودیت نداریم بحث کنیم . به نظر من اول از همه باید تشخیص داد کمانش رو به کدوم طرف رخ میده . بهتره اول روی این بحث کنیم . اینکه تو نیم صفحه بالایی رخ میده کسی شک نداره حالا باید دید رو به بیرونه یا داخل یا بالا ؟ خواهشا با دلیل .

پاسخ
#14
سلام
جناب پور ملك از توضيحاتتون در مورد وزن ماكاروني ها خيلي ممنون . منتظر فايل اموزشيتون هم هستيم
در مورد سوالتون
كمانش لينكها يا رو به بيرون هست يا رو به داخل علت : براي رسيدن به جواب درست ميتوني از قانون دست راست فيزيك استفاده كني به طوري كه دست راستتون رو در نظر مي گيريد و انگشت بزرگتون در جهت وارد شدن نيرو قرار ميديد بقيه انگشتانتون به هر سمت باشه كمانش به اون سمته البته اين آزمايش به طور كامل در فيزيك هاليدي هست و ميتونيد از اونجا بيشتر اطلاعات بدست بياريد در مورد درست انجام دادنش
در مورد مقطع لينكهاي فشاري هم فكر ميكنم هر چقدر در تمامي جهات به مثلث شبيه باشن بهتره البته اگه بتونيد دايره هم كار كنيد خوبه علت اينكه ميگم مثلث باشه به خاطر شكل هندسيشه شما ميخواين سازه سنگين كار كنيد پس در وزنهاي بالا به جز بار محوري لنگر و پيچش زياد به چشم مياد و در اكثر موارد به همين دلايل سازه كم مياره چون سازنده اين نكات رو در نظر نگرفته و علت اينكه ميگم دايره باشه به خاطر اينه كه ممان اينرسي دايره در تمامي جهات يكسانه پس شكل خوبي براي سازه سنگين هست
البته اينها نظر منه و منتظر نظرات دوستان هم هستيم البته براي كارتون علتم بياريد عالي ميشه
بازم سوالي بود در خدمتم
يا علي
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط رحيم باقري
#15
با سلام خدمت دوستان خوبم آقایان علیزاده و پورملک و عرض خوش آمد گویی خدمت جناب پورملک
خوب بریم سراغ بحث داغ کمانش لینک های فشاری
این قضیه که جهت کمانش لینک به کدوم سمت هست بستگی به چند عامل داره به عنوان مثال یکی از مهمترین عوامل در مورد کمانش شکل هنسی سطح مقطع لینک های فشاری هست که باعث میشه جهت کمانش تعیین بشه ولی در حالتی که سطح مقطع فشاری یک دایره باشه کمنش معمولا رو به بیرون سازه هست حالا یا به بالا یا به رو به رو(نمای دید بیننده، البته من چنین چیزی رو به شکل شهودی و کاملا خطرناک در شهرکرد دیدم و اونم وقع شکستن سازه جناب علیزاده و نظری بود که وقتی شکست رو به بیرون شکست و با سرعت فوق العاده ای یک تیکه ماکارونی محکم به نوکش خورد به وسط بینی من و من خیلی وحشت کردم از اون صحنه چون در یک آن خیلی وحشتناک بود)ولی با این اوصاف حرف های جناب علیزاده صحیح هست و با توجه به صحبت ایشون یکی دیگه از عوامل اصلی کمانش سازه جهت وارد شدن نیرو به عضو هست که دوستان مبنا رو یا از تاج به تکیه گاه در نظر میگیرن و یا از تکیه گاه به تاج به همین خاطر بود که گفتن یا رو به داخل کمانش داره یا رو به بیرون(فکر کنم به همین خاطر گفته باشن) ولی گاهی اوقات شرایط به گونه ای میشه که کمانش جهت فضایی به خودش میگیره مثل حالتی که سازه در تاج نزدیک بشه و این امر به علت اینکه نیرو را با زاویه وارد میکنه پس گشتاور هم دوران خودش رو حول یک محور سه بعدی انجام میده ولی تغییر زیادی هم نداره
از طرفی کمانش میتونه رو به بالا هم باشه ولی در حالتی اینطور میشه که مهار رو به بیرون یا اصطلاحا کمکی های رو به بیرون قرار داده باشیم و قوس رو نسبت به کمانش رو به بیرون نگه داشته باشیم(برمیگرده به همون قضیه شکل هندسی سطح مقطع)شاید من اشتباه کنم و دلایلم قانع کننده نباشه اگر ابهام یا ایرادی هست دوستان بگن
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رحيم باقري
#16
سلام
اما من یه نظر دیگه دارم . ما تو اینجا کمانش یا به اصطلاح فشار در اثر کشش بوجود میاد نه در اثر مستقیم فشار .
هر سطح مقطعی که ما انتخاب کنیم یه تار خنثی داره که همه سعی میکنن سطح مقطع دایزه یا همون 3رشته مثلث که به دایره نزدیکرو کار کنن . حالا اینجا چندتا نکته داره اگه ما المان کششی رو که میخواد باعث فشار و در نهایت کمتنش بشه دقیقا روی تار خنثی بذاریم میشه گفت نمیشه حدث زد که کمانش رو به کدوم طرف اطفاق میوفته و نکته دیگه اینکه ما وقتی تک رشته کششی رو کار میکنیم و المان فشاری رو 3رشته مثلث همه میان کششی رو میزارن بین 2تای پایینی . اینکه بعضی وقتا میبینین سازه رو به بیرون میشکنه به خاطر اینه. اما اگه بشه یه رشتهی چند میلیمتری از همون کششی رو بذاریم پاینش و یه رشته هم بزاریم بالاش ، المان کششی میوفته وسط که شاید بهتر عمل کنه . نکته مهمتر اینه که چون توضیحش برام سخته با شکل میگم .
http://up6.iranblog.com/upload/90/shahri...780501.jpg

تو شکل اگه دقت کنید میبینید که المان فشاری رو اگه کنار هم بیشتر ار 2تا بچینید المان به ذوذنقه شبیه میشه نه مستطیل و لبه هایی از کششی که قراره به المان فشاری ، فشار وارد کنن عمود نیست به اون . همین باغث میشه که المان فشاری رو رو به بیرون پرت کنه . حالا بازم دوست دارم دوستان نظراشون رو بگن حالا که به سلامتی مسابه خاورانم مشخص شده .
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده
#17
سلام خدمت حمیدجان که بحث ها رو موشکافانه دنبال میکنه
خوب میریم سراغ بحث اول که تار خنثی یا همون وضعیتی که اصطلاحا در عمل باعث تعادل کششی میشه و مانع پیچش کششی در حین کشش
از لحاظ تحلیلی یکی از اساتید که برای من توضیح میداد گفت که اگر محل برخورد مخور های انتقال نیروی المان های سازه دقیقا بخورن به یک نقطه و کششی تو بیرون تر از اون نقطه باشه یا داخل تر از اون نقطه باشه در کششی پیچش ایجاد میشه اگر دوستان فکرشو کنن مسئله بسیار قابل فهمه و با فاصله گرفتن یک نیرو نسبت به یک نقطه طبیعتا گشتاور حول اون نقطه درست میشه دیگه
پس تمام این قضایا برمیگرده به اینکه شما به چه شکل سازه رو فضایی کنی فقط باید این نکته مد نظر باشه که باید به گونه ای فضایی بشه و بادبندها و سایر المان ها نصب بشه که در مجموع پیچش ها خنثی بشه برای مثال یک فوت کوزه گری پیشاپیش به مناسبت عید فطر
اگر دقت کنید در سازه های سنگین تعداد کششی ها را برای هر لینک کششی در دو حالت قرار میدن یا سه میل میذارن یا 3-4وحتی5رشته 1.5میل میذارن شما در این سازه ها بایدمحورهای نیروها رو طوری جمع کنی که محل تقاطع نیروها بیافته وسط کششی ها که دو لنگر پیچشی از دو طرف خنثی بشن(پس امیدوارم نتیجه گرفته باشین که اگه تعداد 3یا5رشته واسه کششی هاتون استفاده کنین مناسب تره)
حالا میرسیم به بحث شکل
من در تاپیک از کجا شروع کنم مقداری از این جوابی که میخوام بدم هست
اولا کلا بر اساس مقاومت مصالح باید لینک فشاری به حدی لاغر نباشه که بر اثر اعمال بار کمانش کنه(اون طبیعتا برای بارهای هدفمنده و معین نه برای سازه ماکارونی گرایش ما که انقد بارگذاری میکنیم تا بشکنه)ولی در کل باید سازه طوری طراحی بشه که لینک ما کمانش انجام نده ولی گاهی اوقات به هر دلیل ناچاریم لینگی انتخاب کنیم که بعد از یک مقدار بار شروع به کمانش و در نهایت شکستن میکنه که ما میخوایم جهت این کمانش رو شناسایی کنیم و با مهار اون مقاومت لینک رو در نقطه اعمال نیروی برشی لینک تقویت کنیم.در اینجا(در شکل جناب پورملک)کمانش بالا تاحدی مهار شده است(دقت داشته باشید که ما ملاک رو یک رشته پایین حتی اگر به عنوان سازه دو قوسی هم بهش نگاه کنیم میبینیم که به رشته دوم نیروی کمتری وارد میشه) ولی کمانش رو به بیرون مهار نشده است و عضو رو به بیرون لاغر است و به راحتی رو به بیرون میشکند.از اونجایی که در سازه راندمانی فقط میشه سه رشته گذاشت از این بابت میان ضلع سوم رو طوری میذارن که کمانش رو به بیرون رو بگیره ولی به دلیل اینکه دقیق نمیتونه مهارش کنه باز کمانش از جهت لاغر تر صورت میگیره که همون رو به بیرونه البته گاهی اوقان مهار از بالا و از بیرون در بعضی سازه ها با ترفندهای دیگری انجام میشه که این به عهده خودتون که دربارش فکر کنید
پس کمانش در واقع هم رو به بالا هستش و هم رو به بیرون و گاهی هم فضایی میشه(در سازه هایی که از تاج به هم نزدیک میشن و سازه های فضایی)
شاید من اشتباه کرده باشم اگر دوستان اشکالی دیدن تذکر بدن
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده
#18
سلام
مهندس ميشه در مورد گذاشتن كششي در ميان دوتا فشاري پائين و علت شكستنش رو به بيرون يكم بيشتر توضيح بديد من قانع نشدم
در مورد قسمت دوم صحبتهاتون هم بايد بگم كه اول ميخوام يه آزمايش در مقياس بزرگتر انجام بدي مثلا 4 تا لينك رو با اندازه 20 سانت كنار هم بگيري و بهشون فشار اعمال كني چه اتفاقي ميافته؟ به وضوح ميبيني كه سازه رو به بيرون يا داخل كمانش پيدا ميكنه پس علتش ذوزنقه بودن لينكها نيست
اگه مثلا شما چندتا لينك ديگه به اون آزمايش اضافه كني كه از چهار جهت به مثلث شبيه بشه يا همون دايره ميبيني كه مقاومتش بيشتر ميشه واسه همون بود كه قبلا گفتم لينكهاي فشاريتون رو بيشتر به دايره شبيه كنيد
ضمنا همون طور كه جناب رنود گفتن گذاشتن فشاري ها رو هم مثل سازه دو قوسي هست و هر چقدر بالا ميره نيروي كمتري بهش وارد ميشه
در مورد قرار گرفتن كششي ها داخل فشاري ها من پيشنهاد ميكنم سطح كششي ها رو با گذاشتن كاغذ يا مقوا يكم بياريد بالا تا كششي دقيقا وسط فشاري ها باشه با اين كار انتقال نيرو خوب انجام ميشه و اگه بازم فشاريهاتون يكم خالي موند اون لينكهايي كه بهش كشش وصل نشده در كنترل كمانش بهتون كمك خواهند كرد البته اگه بتونيد اونها رو روي كششي ها بذاريد كه خيلي خوب عمل ميكنه مثلا يه درگيري توي گره ايجاد كنيد اگه متوجه نشديد با شكل توضيح ميدم
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط علی رنود ، رحيم باقري
#19
سلام خدمت دوستان
ببینید جناب علیزاده من این قضیه کمانش رو به بیرون رو تقریبا در همه حالاتی که قوس دقیقا سطح مقطعش دایره باشه یکسان میبینم چون گشتاوری که شما صحبتشو کردید با استفاده از قانون دست راست هم قابل شناساییه میتونه به هر جهتی لینک رو کمانش بده البته با توجه به نوع قرار گرفتن لینک یا سطح مقطع لینک و حتی نوع اتصالات و سطح تماس کششی با فشاری این داستان تغییر میکنه
دونه دونه اینا رو الان توضیح میدم
قسمت اول:نوع قرار گرفتن یک لینک فشاری چگونه بر نوع کمانش یا تقویت یکی از جهات کمانش اثر میگذارد؟
ج1)وقتی نوع اتصالات از همون نوعی که جناب پورملک گذاشتن باشه(یعنی با زاویه فشار اعمال بشه)در این حالت کمانش به جهتی تقویت میشه که روبه روی زاویه باز ذوزنقه باشه(ذوزنقه چهار تا زاویه داره که در این شکل دو زاویه حاده است و دو زاویه باز)یا به عبارت دیگه کمانش در جهت ضلع بزرگتر ذوزنقه بیشتر میشه و با توجه به اینکه در قوس های ساده ما چنین کاری رو انجام میدیم پس در مرحله اول کمانش رو به پایین تقریبا گرفته میشه در قوس ها(در بعضی از طراحی های پیشرفته سعی میشه که این زوایا در ذوزنقه تقریبا برابر بشن تا کمانش رو به بالا کمتر تقویت بشه ولی طبیعتا یجاد اتصال در چنین سازه هایی فوق العاده مشکله چون شیب کششی در اتصال شکسته میشه و زاویه بین دو فشاری در اتصال با زاویه ای که کششی داره متفاوت میشه.این حالت رو فقط در همین حد توضیح میدم چون ابتکاریه شرمنده)
سوال دوم:سطح مقطع چگونه بر تقویت کمانش در جهات مختلف اثر میذاره؟
ج2)سطح مقطع اگر دقیقا دایره باشه و نیرو دقیقا قائمه واردبشه احتمال کمانش از لحاظ تئوریک و مطق کاملا برای تمام جهات یکسانه ولی چیزی که باعث کمانش به یک جهت خاص میشه میتونه نوع قائمه نبودن تعمال نیرو بهشه و اگر هر بار به یک جهت کمانش پیدا کنه این بر اثر اینه که مواد مصرفی در اون جهت فشردگی بیشتری دارن و مواد مصرفی در خلاف جهت کمانش تمایل بیشتری به فشرده شدن و جمع شده و یا عکس این قضیه اما اگر سطح مقطع دایره ننباشه اون موقع در حالت کلی به این بستگی داره که سطح مقطع به چه شکل باشه به عنوان مثال همین سطح مقطع مثلثی دو رشته زیر قرار میدیم و یک رشته بین دو رشته خوب از لحاظ اندازه ای اگر هر سه رشته رو یک رشته مثلثی شکل در نظر بگیریم کمانش در چهار جهت چهار احتمال داره در جهت پایین که در جواب سوال بالا گفتم کمانش انجامش با کمترین احتمال رو به رو میشه و بعد از اون احتمال کمانش رو به بالا هست که نسبت به اون قسمت پشت یا روبه روی سازه از لاغری کمتری برخورداره و بعد ازاون قسمت پشت و روبه رو میمونه که لاغری یکسان دارن و فقط قسمت جلو یک برتری داره که کمانش رو به بیرون رو گرفته تا حدودی پس در درجه اول بیشترین احتمال کمانش برای سطح مقطع مثلثی کمانش رو به داخل یا همون کمانش رو به بین دو صفحه است.در درجه بعدی و به اصطلاح اولویت بعدی کمانش رو به بیرون هست و در اولویت بعدی کمانش رو به بالا و سپس رو به پاییت که بعیده که سازه ای رو به پاییت کمانش کنه در چنین طراحی هایی
سوال سوم:نوع اتصال چه تاثیر عملی بر جهت کمانش داره؟
ج3)در اتصال هایی که عموم سازه سازها انجام میدن مخصوصا در بخش سنگین اشتباه خاصی انجام میدن که یکی از این اشتباه ها اینه که قسمتی از قوس به هم اتصالنداره و همین عامل باعث ناپایداری و کمانش میشه در این نوع اتصالات معمولا کمانش رو به داخل بسار تقویت میشه که به قول جناب علیزاده اگر یک مقدار کششی رو به وسط نزدیک تر کنید یک مقدار از این کمانش ها مهار میشه(البته اگر از حرف ایشون درست برداشت کرده باشم) و این کار با دو شیوه عمومی قابل حله
1)قوسی که از چند رشته تشکیل شده به گونه ای بسازیم که تنها جای کششی در اون خالی باشه
2)این حالت ساده تره البته اگه ابراد آیین نامه ای نداشته باشه و اونم اینه که قوس رو کاملا با سطح مقطع صاف سمباده بزنیم و سپس کششی ها رو با توجه به محل برخورد محورهای انتقال نیرو در جای مناسب قرار بدیم و مابین دو لینک فشاری تکیه های کوچکتر از جنس همان کششی(تکه های مثلا1سانتیمتری یا نیم سانتیمتری)در فضاهای خالی قرار بدیم تا اتصال دو لینک فشاری بهتر باشه و انتقال نیرو در تمام رشته ها انجام بشه ولی در کل حالت اول بهتر انتقال نیرو میده و صلبیت و پایداری بهتری داره
حالا بعد از این نکات میریم سراغ یک نکته دیگه و در نهایت نتیجه گیری که چرا رو به بیرون میشکنه علی رغم اینکه گفتیم کمانش رو به داخل احتمالش بیشتره(در قوس های با سطح مقطع مثلثی)
در جواب سوال دوم حرفی از بادبند نزدم!اما باید این در سازه در نظر گرفته بشه که بادبند و به خصوص بادبند از نوع ضربدری فشار رو روی قوس کم میکنه اما آیا فشار رو روی تمام رشته ها کم میکنه؟!بله نکته اینجاست که این بادبند فشار رو روی همون رشته هایی که باهاشون اتصال برقرار کرده کم میکنه در نتیجه تکه ای از قوس قوی تر میشه و تحمل قوس بیشتر میشه و از اون جایی که بادبندها بین دو قوس وصل میشن پس فشار رو روی داخل قوس کم میکنن و اکثر اوقات نوع بادبند طوری فشار رو روی قوس کم میکنه که احتمال کمانش رو به بیرون از احتمال کمانش رو به داخل در یک ساخت اصولی بیشتر میشه(و این نکته هم طبیعی میشه که احتمال کمانش رو به بالا هم از قبل ضعیف تر میش چون که بادبندا در این نوع سطح مقطع به رشته هایی که تمایل به کمانش رو به بالا دارند رو، دارن پس فشار روی اونها هم کاهش یافته و احتمال کمانش رو به بالا هم ضعیف میشه و این وسط تنها ضلع سوم این مثلثه که سرش بی کلاه میمونه و ناچار به کمانش رو به بیرون است)
شاید من اشتباه کرده باشم اگر اینطوره دوستان تذکربدن و تصحیح کنن
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
#20
سلام
بر مهندسان جناب رنود خان و جناب پورملك عزيز
آقايون بحث خيلي خيلي تخصصي شده ها
در مورد نكته اولي كه جناب رنود گفتن يه مشكل هست كه گفتن كمانش در عضوهاي بالايي لينك فشاري بيشتره اينطور نيست مهندس شما خودت گفتي كه رفته رفته نيرو كمتر به بالايي ها وارد ميشه آيا فكر نميكني كه كمتر شدن مقدار نيرو و بزرگ بودن لينك همديگرو خنثي كنن و شايدم حتي كمانش توي اون عضو كمتر هم باشه كه بايد دقيقا محاسبه بشه
نكته دوم من هم فكر ميكنم كه اگر سطح مقطع اعضا دايره باشه كمانش نبايد به يك سمت باشه و همونطور كه قبلا گفتم ممان اينرسي مقطع دايره در تمامي جهات يكسانه اما در عمل چون خطا در ساخت داريم پس يه جاي كار ميلنگه
نكته سوم هم اينكه اگر همون طور كه قبلا گفتم يه درگيري كوچيك در گره به وجود بياريد يه مقداري از كمانش رو اين درگيري خنثي ميكنه
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط رحيم باقري


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 10 مهمان