درود مهمان گرامی! ثبت نام

اولين دوره مسابقات کشوري سازه هاي ماکاروني کاپ آذربايجان

کاپ آذربايجان

ثبت نام کارگاه ثبت نام مسايقات پوستر

>بستن اين پنجره<

این یک اطلاعیه همگانی است!


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مصاحبه اختصاصی itssa با برترین های اولین دوره مسابقات سازه های فولادی
#1
سلام
بنا به تصمیم مدیریت سایت سعی بر این است در آینده مصاحبه هایی با سرپرست های برخی تیم های برتر که در مسابقات سازه های فولادی سال گذشته موفق به کسب رتبه شده بودندٰ صورت بگیرید. امیدوارم برای کاربران گرامی مفید باشد.
برای گام نخست تصمیم گرفتیم با جناب آقای مهندس کیانی از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفتگوی صمیمانه ای داشته باشیم:

[تصویر:  ?di=4134925806112]

[تصویر:  ?di=3134925806116]

24 سئوال از طرف ittsa سئوال شده است که پاسخ هاش رو جناب کیانی زحمت کشیدن:

1 – سلام جناب مهندس، لطفا خودتان را برای کاربران ما معرفی نمایید ؟
با سلام ، هومن کیانی هستم . کارشناس مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی . در اولین دوره مسابقات ملی پل فولادی سرگروه تیم نصیر بودم که تیم پل فولادی ما موفق به کسب دو مقام اولی در دو بخش اصلی فنی این مسابقات ( سخت ترین پل و پل با بیشترین راندمان ) شد .
2 – چطور با مسابقات پل فولادی آشنا شدید و آیا اینکه مشوق یا معرف خاصی داشتید؟
جناب آقای دکتر فنائی که استاد راهنمای ما در این مسابقات نیز بودند ، من و تعدادی از اعضای گروه را در جریان این مسابقات قرار دادند . مشوق اصلی ما برای شرکت در مسابقات ایشان بودند .

3 – کار با گروه را ترجیح می دهید یا اینکه انفرادی کار می کنید؟ اصلا به Team Working معتقد هستید؟
من 100 % موافق کار گروهی هستم و تا جایی که امکان داشته باشد کار با گروه را ترجیح می دهم و تصور می کنم هدف از برگزاری این چنین مسابقاتی صرف نظر از جنبه مسابقه آن این باشد که ما بتوانیم کار گروهی انجام دهیم . در طول پروسه ساخت و شرکت در مسابقه پل نیز تمام سعی من بر این بود که بتوانم اعضای گروه را با هم هماهنگ کنم و اگر بخواهیم واقع بین باشیم طبیعی است که هماهنگی 100% امکان پذیر نبود ولی به طور کلی تجربه بسیار خوبی به عنوان مدیریت در یک پروژه در مقیاس کوچک برای من بود .

4 – برای مسابقات سال گذشته از چند روز زودتر از زمان مسابقه شروع بکار کردید؟
مسابقه در نیمه اردیبهشت ماه برگزار شد ، گروه ما تقریباً از اوایل اسفند ماه ، یعنی دو ماه و نیم قبل از مسابقه مطالعات را برای ساخت پل آغاز کرد ، پروسه طراحی پل و رسیدن به طرح نهایی تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت و ساخت خود پل در اوایل اردیبهشت آغاز شد .
5 – برای اولین بار که آیین نامه این مسابقات را مطالعه نمودید با چه دغدغه هایی مواجه شدید و چه موانعی را برای طراحیتان تصور کردید؟ و یا اینکه کدام بندها شما را بیشتر آزار می داد؟
به دلیل این که این مسابقات برای اولین بار برگزار می شد ، طبیعی بود که توضیح بندهای مربوط به آیین نامه کمی برای ما گنگ بود و مجبور شدیم تا تمام بندهای آیین نامه را به دقت و برای چندین بار بررسی کنیم و همچنین از مطالبی که به عنوان توضیحات مربوط به آیین نامه در سایت انجمن فولاد ایران قرار داده شده بود استفاده کردیم . برای ساخت پل محدودیت های زیادی وجود داشت که مهم ترین آنها محدودیت در ابعاد کلی پل و همچنین اعضای آن بود که کمی باعث می شد تا ابتکار عمل برای ساخت پل محدود شود که امیدوارم این مسئله در دوره بعدی مسابقات پل بررسی و حل شود .

6 – فرم کلی سازه تیم شما بر چه اساسی طراحی شده بود و در طراحی تان بیشتر به چه نکاتی توجه داشتید؟
مسابقات پل فولادی 6 بخش داشت که شامل : سخت ترین پل ، کاراترین پل ، سبک ترین پل ، زیباترین پل ، بهترین دفترچه محاسبات و سریع ترین زمان مونتاژ بود ، با بررسی هایی که در فاز مطالعاتی انجام دادیم تصمیم گرفتیم بر روی سه بخش سخت ترین پل ، کاراترین پل و سریع ترین زمان مونتاژ تمرکز کنیم. بر این اساس تصمیم بر آن شد که ساده ترین طرح ممکن را برای رسیدن به هدف خود به اجرا بگذاریم و بیشترین مسئله ای که در طراحی به آن توجه کردیم ابتکار عمل هایی بود تا به توانیم به بیشترین سختی ممکن برسیم .

7 – بنظر شما چه عواملی در این مسابقات موجب موفق یا نا موفق بودن یک تیم می شود؟ آیا شانس در این میان جایگاهی دارد؟
ممکن است نتایج تئوریک پل با نتیجه عملی در هنگام مسابقه بسیار متفاوت باشد و مهم ترین عاملی که این تفاوت را رقم می زند ، اتصالات پل است . غفلت در هنگام مونتاژ پل و حتی اشتباه در سفت کردن یکی از پیچ ها می تواند تمام زحمات گروه را به هدر دهد . بنابراین به گروه های شرکت کننده توصیه می کنم در هنگام مونتاژ پل بسیار دقت کنند .
علاوه بر این موضوع در طراحی پل بایستی تمامی طرح های ممکن بررسی شود و بهترین طرح انتخاب شود، انتخاب عجولانه طرح هیچ گاه به نتیجه منجر نمی شود ، به نظر من با رعایت موارد فوق موفقیت در مسابقات به راحتی امکان پذیر است و شانس در این مسابقه جایی ندارد .

8 – بسیاری از دانشجویان کشور از کمبود امکانات آزمایشگاهی گلایه مندند. آیا شما نیز با وجود داشتن دانشگاهی بزرگ، مانند دیگران از امکانات ناراضی هستید؟
با توجه به این که من دانشجوی مقطع کارشناسی بودم و به تازگی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنم ، بنابراین شاید آن گونه که مورد بحث شماست نتوانم به سوالتان پاسخ دهم چون همان گونه که می دانید این بحث در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار مطرح است . اما من در دوران کارشناسی به مدت یک و نیم سال در آزمایشگاه بتن دانشگاه نیز مشغول به کار تحقیقاتی بودم و در طول این مدت مشکلی از لحاظ امکانات وجود نداشت . تصور می کنم در صورتی که در تمامی دانشگاه ها سیستمی در بخش آزمایشگاهی اجرا شود که آزمایشگاه ها بتوانند به طور مستقل فعالیت کنند این مشکل حل خواهد شد .

9 – نقش استاد راهنما را در این رشته چگونه ارزیابی می کنید ؟ مصداقا درمورد نقش استاد راهنمای تیم خودتان چه نظری دارید؟
استاد راهنما در اینجا نقش بسیار کلیدی ایفا می کند ، در مورد گروه ما نیز همین گونه بود . در بخش طراحی و ایده های اولیه پل استاد راهنما کمک های بسیار مفیدی به ما کردند . همچنین شرکت سازنده پل نیز از طرف استاد راهنما به ما معرفی شد ولی مهمترین عامل پیگیر بودن و پشتیبانی در همه زمینه ها از جانب استاد راهنما بود .
10 – آیا مسابقات پل فولادی سال 90 در حد انتظار شما بود؟ بالاتر یا کمتر؟ اگر بخواهید از 10 تا 20 برای این مسابقات نمره بدهید چه نمره ای می دهید؟ معیارهای سنجش تان چگونه است؟
از نظر امکانات و اجرای مسابقه بسیار عالی بود ، یکی از بهترین مواردی که می توانم به آن اشاره کنم پیگیری انجمن فولاد و تماس های مکرر انجمن با تمامی گروه ها برای هماهنگی هرچه بهتر بود . از لحاظ سطح کیفی مسابقات نیز سطح مسابقات قابل قبول بود ولی طبیعی است که سال به سال سطح کیفی مسابقات با بالا رفتن تجربه دانشگاه ها برای شرکت در مسابقات بایستی بهتر شود . من برای این مسابقات نمره 18 را در نظر می گیریم .

11 – با توجه به اینکه شما در دو گرایش راندمان و خیز بهترین نتیجه مسابقات پل فولادی ایران در سال 90 را کسب نمودید به نظر می آید این دو گرایش از جهاتی متضاد با هم هستند . به عبارتی باید گفت معمولا سازه هایی که حداقل خیز را دارند از حداکثر وزن جهت ایجاد سختی برای سازه استفاده می شود ولی طرح گروه جنابعالی به گونه ای سبک بوده است که در گرایش راندمانی نیز حائز رتبه گردیده است . می تونید در این مورد توضیح دهید؟
برای این بخش مسابقه فرمولی در آیین مسابقات در نظر گرفته شده بود که راندمان هر پل تابعی از تغییر مکان و وزن پل بود . محدودیت وزن نیز برای کل پل و متعلقات آن برابر 100 کیلوگرم بود که ما تنها از 65 درصد این ظرفیت استفاده کردیم . همان گونه که می دانید در واقع رسیدن به طرحی که با حداقل مصالح بتوان بهترین نتیجه ممکن را با توجه نوع پروژه گرفت مهم اصل مهندسی در تمام طراحی ها می باشد و به نظرم اگر در پاسخم به این سوال به جزئیات بپردازم اصلی ترین بخش مسابقات را برای گروه ها توضیح داده ام که این مسئله باعث خواهد شد تا ابتکار عمل برای شرکت کنندگان از بین برود ، اما با کمی صبر و حوصله در هنگام طراحی و پیروی از یک سری اصول ساده می توان به نتیجه دلخواه رسید .

12 – خوشبختانه و یا متاسفانه در کشور ما به کسب نتیجه در اولین قدم، خیلی بها داده می شود. آیا شما در این رشته صرفا دنبال یک فعالیت علمی بودید و یا اینکه نتیجه برای شما خیلی مهمتر بود؟ اگر از آخر، اول می شدید ، باز هم از کار خود راضی بودید؟

همانطور که گفتم به نظرم هدف اصلی این مسابقات انجام کار گروهی بود و برای من به شخصه تجربه مدیریت یک گروه 7 نفره در این مدت بسیار تجربه شیرین تری بود . البته به نظرم سوال شما نیز کمی اغراق شده است ، هیچ مهندسی نمی خواهد بدترین طرح ممکن را ارائه کند و قطعاً از این مسئله ناراحت می شدم ، اما با این دیدگاه که چرا تلاش بیشتری نکردم !!!

13 – اگر بخواهید با "سازه های خرپایی" و "سازه های فولادی" یک جمله بسازید، چه می گویید؟
هر چه قدر فکر می کنم جمله خاصی به ذهنم نمی رسد !!!

14 – برای کسانی که هنوز در ابتدای کارند و دوست دارند امسال و سال های آتی در این مسابقات شرکت نمایند چه پیشنهاداتی دارید ؟
من در پاسخ به سوالات قبلی خود به نکاتی اشاره کردم ، اما به کسانی که قصد شرکت در این مسابقات را دارند توصیه می کنم در بخش ساخت پل دقت بسیار زیادی به خرج دهند و همچنین در حین طراحی حتماً از تجربه کسانی که در بخش اجرا فعال هستند استفاده کنند ، زیرا ممکن است طراحی آنها به طور 100% قابل اجرا نباشد و نیاز به تغییر در پل داشته باشند .

15- به طور کلی نظر شما راجع به برگزاری چنین مسابقه هایی چیست ؟!
به نظرم برگزاری این گونه مسابقات و به چالش کشیده شدن توانایی دانشجویان در بخش های مختلف ( چه علمی و چه مهارت های مدیریتی ) در محیط یک رقابت سالم به افزایش توانایی های این قشر که آینده سازان میهن عزیزمان هستند کمک شایانی می کند .

16- آیا برگزاری این گونه مسابقات به ارتقا سطح علمی و تجربی دانشجویان کمک می کند ؟

قطعاً همین طور است . به عنوان مثال من و تعدادی از اعضای گروه برای تحلیل پل خود از نرم افزارهای مهندسی رایج استفاده کردیم و الزام به استفاده از این نرم افزارها موجب شد تا تمامی مباحث مربوط به آنها را موشکافانه بررسی کنیم و به تسلط کافی در این زمینه برسیم . همچنین یکی از اعضای گروه به کمک برنامه نویسی برنامه ای نوشت تا بتوانیم در دفترچه محاسبات نتایج آن را با نتایج نرم افزار مقایسه کنیم.

17- انجام چه کارهایی به افزایش کیفیت مسابقات در سال های آینده کمک می کند ؟

به نظرم بررسی دقیق آیین نامه و رفع بخشی از اشکالات جزئی آن به همراه تغییر در بند هایی از آیین نامه که منجر به افزایش هرچه بیشتر سطح ابتکار عمل در مسابقات شود به به افزایش کیفیت مسابقات در سال های آینده کمک شایانی می کند .

18- همکاری شرکت سازنده چقدر به ساخت پل کمک کرد ؟ آیا همکاری موثری بود ؟

در اینجا لازم می دانم که از شرکت سازنده پل و به خصوص مدیریت محترم شرکت جناب آقای مهندس جهانبخش و همچنین یکی از مهندسان این شرکت ، جناب آقای مهندس بیدار که بیشترین کمک را در ساخت پل داشتند کمال قدردانی و تشکر را داشته باشم . که راهکارهایی اجرایی ایشان برای اجرایی تر شدن پل و بهتر شدن عملکرد آن بسیار کمک کننده و موثر بود . زیرا اگر بهترین طراحی را در نرم افزار انجام دهیم ولی این طرح قابل اجرا نباشد به هیچ وجه طرح خوبی را ارائه نکرده ایم .
ضمنا این که بحث مالی طرح و تامین منابع مالی نیز به طور کامل بر عهده این عزیزان بود .

19- اطلاع رسانی انجمن فولاد و ایجاد هماهنگی های لازم چگونه بوده است ؟
همانطور که عرض کردم یکی از بهترین مواردی که می توانم به آن اشاره کنم پیگیری انجمن فولاد و تماس های مکرر انجمن با تمامی گروه ها برای هماهنگی هرچه بهتر بود ، از همان ابتدای ثبت نام ما در مسابقات پل تا پایان مسابقات تمامی اخبار و اطلاعات و همچنین هماهنگی های لازم به طور کامل توسط انجمن به اطلاع ما می رسید . ضمن این که برای گروه هایی که موفق به همکاری با شرکت سازنده ای نشده بودند انجمن خود را موظف می دانست تا برای آنها یک شرکت مناسب را پیدا کند که این مسئله بسیار خوب بود.

20 – آیا با سازه های ماکارونی نیز آشنایی دارید و آیا تابحال خواسته اید که در این رشته نیز فعالیت نمایید ؟
شخصاً در این مسابقات شرکت نکرده ام ولی برای راهنمایی از دوستان خوبم که تجربه شرکت در مسابقات پل ماکارونی را داشتند استفاده کردم . با قوانین این مسابقات نیز تا حدودی آشنا هستم و این مسابقات را به عنوان یک تماشاگر دنبال می کنم ، تا آنجا که اطلاع دارم نیز تیم پل ماکارونی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر مدتی پس از مسابقات پل فوادی در مسابقات پل ماکارونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که فکر کنم معتبرترین مسابقات پل ماکارونی است هم در بخش پل سنگین و هم در بخش پل سبک به یکی از رتبه های برتر دست یافت که رتبه های آنها را دقیقاً به خاطر نمی آورم ولی فکر می کنم یک رتبه اولی و یک رتبه سومی کسب کردیم .

21 - آبا به نظر شما می توان شباهت هایی بین سازه های ماکارونی و سازه های فولادی قائل شد ؟ در صورت امکان مصداقا توضیح فرمایید؟
با توجه به این که عملکرد هر دو سازه خرپایی است قطعاً در طراحی هر دو پل وجوه مشترکی وجود دارد . به عنوان مثال می توانم به این نکته اشاره کنم که یکی از مباحثی که مطرح است دو صفحه ای بودن خرپا است ( و اتصال اعضای این دو صفحه با اعضای جانبی ) که این کار می تواند باعث جلوگیری از بروز پیچش شود .

22 – نظر شما راجع به سازه های چوبی چیست و بنظر شما در آینده این سازه ها در چه جایگاهی قرار خواهند داشت؟
خوب بحث تردشکنی یکی از مباحثی است که می تواند در این نوع مصالح مطرح باشد ، همچنین اتصالات اعضای این نوع سازه و ارائه راهکاری برای هرچه سخت تر شدن سازه به کمک اتصالات نیز می تواند در نوع خود جالب باشد و هیجان انگیز باشد . هم اکنون هم در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از مصالح چوبی برای ساخت سازه های یک یا دو طبقه رایج است . اما با توجه به جایگاه بتن و فولاد و نقش عمده آنها در مهندسی عمران ، جایگاه خیلی خاصی را برای این نوع سازه ها تصور نمی کنم .
اما برگزاری مسابقات پل چوبی نیز می تواند در نوع خود جالب باشد .

23 – آیا با وب سایت انجمن شبیه سازی سازه های خرپایی ایران ((http://www.itssa.ir آشنایی دارید؟ فعالیت های آنرا چگونه ارزیابی می کنید ؟
حقیقتاً خیر . با این وبسایت آشنایی قبلی نداشتم . اما سعی می کنم از این پس پیگیر مطالب آن باشم .

24 – درپایان اگر مطلب یا صحبت خاصی دارید، بفرمایید ؟

ایده ای که به ذهن خود من می رسد اجرای مسابقاتی در مقیاس بزرگتر تحت عنوان "مسابقات پل خرپایی" با همکاری تمامی ارگان های مربوط است که این مسابقات در بخش های مختلف از قبیل پل فولادی ، چوبی ، ماکارونی و ... فعال باشد که تصور می کنم به افزایش اعتبار و جامعیت این گونه مسابقات کمک شایانی کند. دعوت از دانشگاه های خارجی در این مسابقات و برگزاری این مسابقات به صورت بین المللی می تواند نقطه اوج این مسابقه باشد .
در پایان می خواهم از جناب آقای دکتر فنایی و جناب آقای مهندس شهاب شاملو به جهت راهنمایی هایشان تشکر کنم .
همچنین از هم گروهی هایم مهندسان هادی صمدزاد ، علیرضا بهادری ، شاهین دانشور فتحی ، حسام خرمی شاد ، آرین حسین زاده و مجید حمیدی ایروانی کمال تشکر را دارم که دستیابی به این موفقیت بدون همکاری و کمک این عزیزان امکان پذیر نبود .

پاسخ
 سپاس شده توسط سعید قاسم پور ، حسین ترکی ، علی رنود ، مرضیه شریعتی ، فاطمه اسمعیلی سوره ، احسان نظری ، حمید رضا نظری ، حمید پورملک ، مسعود شفقی ، حامد احمدپور ، محمدرضا خوشنودی ، ساجده نوروزی ، مجید نیک نیاز ، sajadsari


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان