درود مهمان گرامی! ثبت نام

اولين دوره مسابقات کشوري سازه هاي ماکاروني کاپ آذربايجان

کاپ آذربايجان

ثبت نام کارگاه ثبت نام مسايقات پوستر

>بستن اين پنجره<

این یک اطلاعیه همگانی است!


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
*****(عجایب هفت گانه جهان )*****
#1
*****(عجایب هفت گانه جهان )*****
عجايب هفت گانه جهان باستان

[تصویر:  ?di=1413358867480]





عجايب هفتگانه به هفت اثر برتر معماري و مجسمه سازي عصر باستان گفته مي شود. اين
اثرها براي اولين بار توسط يک يوناني الاصل در قرن دوم پيش از ميلاد در يک
کتاب ثبت شده هست ولي در اين مدت اين ليست تغييراتي نيز داشته، شايد فکر
کنيم چرا تخت جمشيد و تاج محل در اين ليست قرار ندارند؟! بله! اين آثار
شايد جزو ارزشمنترين آثار باشند ولي در اين ليست نيستند.
[تصویر:  ?di=413358864520]

فکر مي کنيد براي چه عدد هفت براي اين اثر ها انتخاب شده؟! عدد هفت يک عدد
مقدسي مي باشد، اين عدد در تمامي فهرستها ديده مي شود و اين نشانه از مقدس
و مهم بودن آن دارد مانند: هفت روز هفته، هفت هنر،…


فهرست نهايي عجايب هفت گانه در قرون وسطا تکميل شد. اين فهرست شامل
چشمگيرترين بناهاي تاريخي جهان باستان بود که از بعضي، شواهد بسيار اندکي
در دست بود و تعدادي نيز اصلاً باقي نمانده بودند. آثار کنده کاري هنرمند
هلندي مارتن ون هيمسکرک (Marten Van Heemskerck) و کتاب تاريخ معماري
يوهان فيشر ارلاخ (Johann Fischer von Erlach) از قديمي‌ترين منابعي هستند
که در آن به اين فهرست عجايب هفت گانه اشاره شده‌است.

[تصویر:  ?di=4133588645215]



فهرستي که در روزگار باستان تعيين شده و مورد تاييد مي باشد به اين شرح مي باشد:



•اهرام‌ مصر، در مصر
•باغ‌هاي‌ معلق‌ بابل‌، در عراق‌
•مجسمه‌ زئوس‌، در المپيا
•معبد آرتميس‌، در افسوس‌
•مقبره‌ ماسولوس‌، در هاليكارناسوس‌
•مجسمه‌ عظيم‌ رودس‌، در يونان‌
•برج‌ دريايي‌ اسكندريه‌، به‌ در جزيره‌ فاروس



هرم‌ خوفو:

[تصویر:  ?di=1113358867481]

«هرم‌ خوفو» بزرگ ‌ترين‌ هرم‌ در بين‌ اهرام‌ مصراست‌. اين‌ بنا كه‌ قديم
‌ترين‌ و بزرگ‌ ترين‌ بنا در بين‌عجايب‌ هفتگانه‌ مي‌باشد، تنها بنايي‌
است‌ كه‌ درحال‌ حاضر وجود دارد.

«هرم‌ خوفو» در 2600 سال‌ قبل‌ از ميلاد ساخته ‌شده‌ است‌. اين‌ هرم‌ بلند
ترين‌ بناي‌ ساخته‌ دست‌ بشر تا سال‌ 1889 مي‌ باشد; از اين‌ رو اين‌ هرم‌
جزو عجايب‌ هفتگانه‌ قرار گرفته‌ است‌. بيشترسنگ‌ هاي‌ تشكيل‌ دهنده‌ اين‌
بنا، سنگ‌ هاي‌ عظيمي‌ است‌ كه‌ امروز تنها با تريلرهاي‌ بسياربزرگ‌ قابل‌
حمل‌ است‌. ارتفاع‌ فعلي‌ اين‌ هرم‌138 متر است‌.

پندار بر اينست که اين هرم آرامگاه فرعون خوفو از دودمان چهارم بوده است.


رودس‌ يوناني‌:

[تصویر:  ?di=713358867481]

مجسمه‌ عظيم‌ الجثه‌ رودس‌ در يونان‌ يكي‌ ديگر ازعجايب‌ زيبايي‌ جهان‌
بشمار مي‌رود. ارتفاع‌ اين ‌مجسمه‌، يك‌ شاهكار برجسته‌ معماري‌ بود كه
‌برروي‌ جزيره‌ رودس‌ در حدود 280 سال‌ قبل ‌از ميلاد ساخته‌ شده‌ بود.

هيچ ‌كس‌ نمي‌داند اين‌ مجسمه‌ شبيه‌ چه‌ كسي‌ بوده ‌يا در كجا قرار
داشته‌ است‌. به‌ گفته‌ كارشناسان‌ فرهنگي‌، احتمالا اين‌ مجسمه‌ در
نزديكي‌ در ورودي‌ لنگرگاهي‌ بنا شده‌ بوده‌ و پاهاي‌ مجسمه‌ در دو طرف‌
قرار داشته‌ است‌; به ‌طوري‌ كه‌ كشتي‌ ها از ميان‌ پاهاي‌ آن‌ عبور
مي‌كرده‌ اند. باستان ‌شناسان‌ اين‌ مجسمه‌ را جزو عجايب‌ هفتگانه‌ جهان‌
قرار داده‌اند.

غول رودس نام تنديسي است از هليوس (Helios) ? خداي خورشيد ? که بقولي در
ورودي بندر شهر رودس در يونان، قرار داشته است و به همين دليل به غول رودس
معروف گشته‌است. اين تنديس، علي رغم اينکه پس از ساخته شدن تنها ?? سال
پابرجا بود، از سوي غربيان به عنوان يکي از عجايب هفتگانه جهان اعلام شده
است. بنا به گفته تاريخنگاران اين تنديس عظيم حتا در زماني که بر روي زمين
افتاده بود هم بسيار شگفت انگيز بود. اين غول تنها يک تنديس عظيم نبود
بلکه نماد اتحاد مردم رودس به شمار مي‌رفت.


آرتميس‌ ترك‌:

[تصویر:  ?di=16133588674816]

معبد آرتميس‌ در «افوسوس‌» تركيه‌ مي ‌باشد. اين‌بنا با داشتن‌ 100 ستون‌
مرمري‌ زيبا كه‌ ارتفاع‌ هر كدام‌ از آنها به‌ 15 متر مي ‌رسيد، يكي‌ از
عجايب‌ هفتگانه‌ به‌ حساب‌ مي ‌آيد. اين‌ معبد، فضايي‌ را احاطه‌ مي‌ كرد
كه‌ تقريبا چند برابر وسعت ‌آكروپليس‌ در آتن‌ بود. در اين‌ معبد، حوادث‌
زيادي‌ اتفاق‌ افتاده‌ است‌. اين‌ بنا در 600 سال ‌پيش‌ از ميلاد ساخته‌ و
در 550 سال‌ پس‌ از ميلاد در آتش‌ سوخت‌; سپس‌ مجددا به‌ صورت‌ زيباتر
وعظيم ‌تر باز سازي‌ شد. اين‌ بنا بار ديگر براي‌ دومين ‌بار دچار حريق‌
شد.


زئوس‌ يوناني‌:

[تصویر:  ?di=7133588728710]


مجسمه‌ زئوس‌ در المپياي‌ يونان‌ است‌ و يكي‌ ازعظيم ‌ترين‌ مجسمه ‌هاي‌
جهان‌ به‌ شمار مي‌ رود. اين‌ اثر در450 سال‌ قبل‌ از ميلاد توسط مجسمه
‌ساز معروفي‌ به‌ نام‌ «فيدياس‌» ساخته‌ شد. ارتفاع‌ مجسمه‌ «زئوس‌» در
حدود 12 متر است‌. «فيدياس‌» با ساخت‌ اين‌ مجسمه‌ بلند مي‌خواست‌ اقتدار
و نيرومندي‌ زئوس‌ را نشان‌ دهد. مجسمه‌ زئوس‌ در معبد زئوس‌، 64 متر طول‌
و 72 ستون‌ به‌ سبك‌ معماري‌ قديم‌ يوناني‌ دارد. مجسمه‌ زئوس ‌در حدود
850 سال‌ در اين‌ معبد قرار داشت‌. تاهنگامي‌ كه‌ يوناني‌ ها آن‌ را به‌
استانبول‌ منتقل ‌كردند. البته‌ بعد از مدتي‌ به‌ آتش‌ كشيده‌ شد و ازبين‌
رفت‌. عظمت‌ و زيبايي‌ اين‌ مجسمه‌ سبب‌ شد كه‌ در فهرست‌ عجايب‌ هفتگانه‌
قرار گيرد.

تقريباً سه هزار سال پيش، «المپيا»، مرکز مذهبي در جنوب غربي يونان بود.
يونانيان باستان زئوس پادشاه خدايان را مي پرستيدند و در زمانهاي مشخص به
افتخار او جشن‌هايي بر پا مي‌کردند. در اين جشن‌ها مسابقات ورزشي هم انجام
مي‌شد. از نظر ساکنان دنياي قديم اين بازيها خيلي مهم بودند، چندان که در
زمان برگزاري مسابقات، جشن‌ها متوقف مي‌شد تا شرکت کنندگان و تماشاگران به
آساني خود را به محل مسابقات برسانند.

بدن اين مجسمه را از عاج فيل و ردا و موها و ريشش را از طلا ساخته بودند.
اين اثر ارتفاعش چنان بود که با سقف معبد زئوس برخورد مي‌کرد. سنگفرش آن
نيز با مجسمه‌هاي بي نظيري تزيين گشته بود.


باغ‌ هاي‌ بابل‌:

[تصویر:  ?di=14133588674813]

باغ‌ هاي‌ معلق‌ بابل‌ در عراق‌ يكي‌ از بحث‌ برانگيزترين‌ عجايب‌
هفتگانه‌ و بي‌نظيرترين‌ معماري‌هاي‌ جهان‌ به‌ شمار مي‌رود. البته‌
عده‌اي‌ از باستان‌ شناسان‌ هنوز در وجود داشتن‌ آن‌ شك ‌دارند. بعد از
بدست‌ آمدن‌ اسناد اصلي‌ وخرابه‌هاي‌ برجا مانده‌ از آن‌ زمان‌، وجود
داشتن‌آن‌ ثابت‌ شد. در اين‌ ميان‌ سوالي‌ مطرح‌ است‌ ك ه‌اين‌ باغ‌هاي‌
معلق‌ چرا ساخته‌ شدند؟ در پاسخ‌ به‌ اين‌ سوال‌ بايد افزود كه‌ شاه‌
«نبوكد» اين‌ بناي‌ عجيب‌ را براي‌ خوشحال‌ كردن‌ همسرش‌ در 6 قرن‌ قبل‌
از ميلاد ساخت‌. عده ‌اي‌ از تاريخ‌ نگاران ‌مي‌گويند: ملكه‌ آشوري‌ اين‌
باغ‌ را براي‌ تفريح‌ وسرگرمي‌ خود ساخته‌ است‌.

در حقيقت در هيچ يک از نوشته هاي بابلي در مورد وجود اين باغ مطلبي ذکر
نشده است. در طول قرنها اين منطقه با باغهاي نينوا درآميخته ولي در حکاکي
هاي موجود در آن نواحي روش هاي انتقال آب رودخانه فرات به ارتفاعي که براي
اين باغها احتياج بوده است آورده شده است. اين باغها براي خوشحال کردن
همسر بخت ‌النصر که بيمار بوده است ساخته شده اند. آميتيس دختر شاه ماد با
بخت‌النصر ازدواج کرد تا ميان دو قوم صلح پايدار برقرار گردد. سرزمين ماد
که آميتيس از آن مي امد سرزميني سرسبز و کوهستاني و پوشيده از گياهان و
درختان مختلف بود ولي سرزمين بابل در منطقه اي مسطح و فلاتي خشک قرار
گرفته بود. يکي از دلايل بيماري آميتيس هم دوري او از سرزمين خوش آب و
هواي خود بود بنابراين بخت‌النصر تصميم گرفت باغهاي معلق بابل را در
ارتفاع براي همسر خود بسازد. کلمه معلق که براي اين باغها استفاده مي شود
در حقيقت به اين معني نيست که باغها بوسيله طناب يا ريسمان به يکديگر متصل
بوده اند بلکه احتمالاً ترجمه اشتباه کلمه اي يوناني به معناي تراس يا
بالکن بوده است. استرابو در قرن اول قبل از ميلاد مي نويسد: تراسها در
طبقاتي روي يکديگر واقع شده بودند و هرکدام داراي ستونهاي سنگي مکعب شکل
توخالي بوده اند که توسط گياهان پوشيده شده بود. تحقيقات بيشتر در منطقه
بابل منجر به يافتن پايه هاي اين ستون ها شده است.


ملكه‌ هاليكارناسوس‌:

[تصویر:  ?di=1313358872870]

ارتفاع‌ اين‌ مقبره‌ مرمري‌ به‌ اندازه‌ يك‌ ساختمان ‌14 طبقه‌ بود. ملكه‌
«آرتميسيا» فرمان‌ ساخت‌ اين ‌مقبره‌ را در هاليكار ناسوس‌ براي‌ همسرش‌
در 353 سال‌ قبل‌ از ميلاد صادر كرد. ملكه‌ اين‌ بنا را براي‌ قدرداني‌ از
همسرش‌ ساخت‌ و به‌ اين‌ منظوربهترين‌ هنرمندان‌ و مجسمه‌ سازان‌ آن‌
زمان‌ راگرد آورد. ملكه‌ آرتميسيا دو سال‌ پس‌ از همسرش‌درگذشت‌. جالب‌
است‌ كه‌ بدانيد، شاه‌ ماسولوس‌هم‌ همسر آرتميسيا بود و هم‌ برادرش‌. اين‌
بنا درحدود 17 قرن‌ پا بر جا بود و در 1400 سال‌ پس‌از ميلاد، در اثر
زلزله‌ فرو ريخت‌.

فانوس‌ اسكندريه‌:

[تصویر:  ?di=10133588728614]


فانوس‌ اسكندريه‌ يكي‌ از بزرگ ‌ترين‌ شاهكارهاي‌ روزگار باستان‌ مي‌باشد.
ارتفاع‌ آن‌ بنا حداقل‌ به ‌اندازه‌ يك‌ ساختمان‌ 40 طبقه‌ امروزي‌ بود
وبراي‌ 16 قرن‌ پا برجا بود.

برخلاف‌ 6 عجايب‌ ديگر، فانوس‌ اسكندريه ‌استفاده‌هاي‌ عملي‌ بسيار داشت‌.
اين‌ بنا به ‌كشتي‌ هاي‌ دريانوردي‌ كمك‌ مي‌كرد كه‌ اسكله‌ ها را به‌
راحتي‌ پيدا كنند و با ايمني‌ كامل‌ داخل‌ آن‌ شوند. اين‌ اسكلت‌ براي‌
1600 سال‌ باقي‌ ماند وارتفاع‌ آن‌ 180 متر و بلندترين‌ ساختمان‌ دنيابود،
اما با ساخت‌ «برج‌ ايفل‌» در سال‌ 1889، «ايفل‌» بلندترين‌ برج‌ دنيا
نام‌ گرفت‌.

اين برج در جزيره کوچک فارو بنا شده بود و از همين جاست که کلمه فار به
معناي چراغ دريايي را براي اين نوع ساختمانها و مناره‌هايي که چراغ دريايي
بر فراز آن است به کار مي‌برند. برج دريايي اسکندريه در زمان سلطنت جانشين
اسکندر، يعني “بطلميوس دوم” (247 – 304) قبل از ميلاد به وسيله معماري به
نام “سوسترات” ساخته شد. آنچه تاريخ درباره ارتفاع برج ذکر کرده است باور
کردني نيست. يوناني‌ها مي‌گويند در حدود 272 متر ارتفاع داشته، اين برج
روي پايه‌اي چهارگوش که 69 متر ارتفاع آن بوده از ديواري 8 ضلعي و 38 متري
بالا رفته است که برج 9 متري ديگري روي آن بنا شده است که بر فراز برج
اخير فانوس دريايي پرتوافکن بود. فانوس دريايي اسکندريه برفراز برج عظيم
آن روشن بوده و اين برج تا قرن 12 جايگاه فانوس دريايي بوده است. در سال
1375 ميلادي بر اثر زلزله شديدي که در اسکندريه و ساير نقاط اطراف آن روي
داد، برج دريايي اسکندريه زير و رو شد و ازخرابه‌هاي آن هم چيزي به دست
نيامد.
بير اوچايديم بو چيرپينان يئلينن
باغلاشايديم داغدان آشان سئلينن

آغلاشايديم اوزاق دوشن ائلينن

بير گؤرئيديم آيريليغي كيم سالدي

اؤلكه ميزده كيم قيريلدي كيم قالدي !؟

پاسخ
 سپاس شده توسط فاطمه اسمعیلی سوره ، احسان نظری ، رحمان مولایی ، زهراماجد ، مهرداد کریمی 20 ، علی اصغری
#2
معرفی عجایب هفتگانه جدید جهان


دیوار بزرگ چین ، آرامگاه تاج محل (هند) ، شهر باستانی پترا (اردن) ، مجسمه حضرت مسیح ریودوژانیرو (برزیل) ، ویرانه های ماچو پیکچو متعلق به تمدن اینکا (پرو) ، هرم و بقایای شهر چیچن ایتزا متعلق به تمدن مایا (مکزیک) و کولوسئو رم (ایتالیا) به عنوان عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شدند.



چیچن ایتزا



[تصویر:  116996_333.jpg]

[تصویر:  116998_720.jpg]

+چیچن ایتزا اثری باستانی از تمدن مایا است که در کشور مکزیک واقع شده است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۷ میلادی، این اثر به همراه ۶ اثر دیگر در یک رای گیری جهانی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند.

محوطه (سایت) چیچن ایتزا شامل چندین ساختمان سنگی است که قبلاا به عنوان قصر، معبد، حمام، مغازه و ... به کار می‌رفته اند. مطرح ترین قسمت های آن عبارتند از

* El Castillo (قلعه)
o مهمترین اثر این مجموعه، El Castillo ( به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.
* معبد جنگجویان
* محوطه بازی
* سایر سازه ها
o معابد و سازه‌های دیگری نیز در محوطه اثر تاریخی چیچن ایتزا قرار دارند.

................................................................

مجسمه حضرت مسیح برزیل

[تصویر:  116999_672.jpg]

[تصویر:  117000_877.jpg]


+مجسمه مشهوری که در برزیل در شهر Rio de Janeiro قرار دارد و بسیاری از مردم آن را در تلویزیون دیده اند در حقیقت مجسمه مسیح منجی است. این مجسمه با 125 فوت ارتفاع در سال 1926 و در ارتفاع ۷۱۰ متری نوک کوه Corcovado ساخته شده است. مجسمه مذکور حالت ایستاده عیسی مسیح را در حالیکه دستان خود را کاملاً باز کرده است نشان می دهد که این حالت نشان دهنده پذیرش همه انسانها در آغوشش است. مجسمه عیسی مسیح نشانه برزیل است که امروزه شهرتی جهانی پیدا کرده است.

توریستهایی که از برزیل دیدن می کنند حتماً به دیدن این مجسمه نیز می روند. دست چپ این مجسمه به سمت شمال شهر Rio de Janeiro و دست راست آن به سمت جنوب شهر اشاره می کند. مناظر بسیار جذابی را می توان از آنجا مشاهده کرد که نفس را در سینه تماشاچی حبس می کند. این مناظر شامل شهر Rio، خلیج، کوه Sugarloaf و ساحل رودخانه های Copacabana و Ipanema می شود. علاقمندان به فوتبال نیز می توانند منظره ای از استادیوم را مشاهده نمایند.

................................................................

کولوسئوم

[تصویر:  117003_811.jpg]

[تصویر:  117005_248.jpg]

+
Coliseum معروفترین آمفی تئاتر دایره وار(بیضی) عظیم تاریخی که تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار ودارای ۸۰ در ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی(amphitheaterum flaviusi) است. ساخت کولوسئوم توسط Vespasian (وسپاسین)امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش Titus (تیتوس)در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط Domitian (دومتین)برادر Titus که در سال ۸۱ بر وی غلبه کرد و بر جایگاه امپراطور روم نشست، کامل شد و به پایان رسید. کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در روم، در زمین‌های باتلاقی ما بین تپه‌های Esquiline(اسکوئیلین) و Caelian(کائلین) واقع شده بود.

در این مجموعه امپراطور روم شاهد فجیع ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده‌است نبرد‌های خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتور‌ها یکی از سرگرمی‌های روزانه امپراطوران و اشرافیان روم بوده‌است قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارامدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار می‌رفت.

پلان این مجموعه به شکل بیضی به قطر‌های ۱۸۸ و ۱۵۶ متر زیر بنای آن حدود ۶ جریب می‌باشد ارتفاع آن تقریبا به اندازه یک ساختمان۱۵ طبقه می‌رسد(حدود۴۸متر) کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شده‌است. نمای داخلی Coliseum از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند،

در ستون‌های طبقه اول سبک معماری دوریک (Doric)، در طبقه دوم سبک ایونیک (Ionic)، و در طبقه سوم سبک قرنتی (Corinthian) که نزدیک به سبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است.این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکار‌های مهندسی است در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است.

در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاههایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آنها آویزان است، نگه داشته‌اند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای فونداسیون از بتون و برای ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک (تراورتن) استفاده شده، در ستون‌های به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا (Tufa) استفاده شده‌است. برای طبقات فوقانی و اکثر طاق‌ها از آجر بتونی استفاده شده‌است.


................................................................

دیوار چین

[تصویر:  117009_726.jpg]

[تصویر:  117008_754.jpg]

+دیوار چین که یکی از هفت اعجاز جهان شمرده می شود، در جهان به لحاظ زمان ساخت طولانی ترین و بزرگترین مهندسی تدافعی نظامی در قدیم است .

این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در "فهرست میراث جهانی " ثبت شد. تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد.

حکومت وقت چین برای جلوگیری از حملات ملیت های شمالی ، برجهای آتش برای خبر رسانی و یا قلعه‌های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد .

در دوره حکمرانی سلسله‌های بهار وپاییز و کشورهای جنگجو ،میان دوک ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ قبل از میلاد ،امپراتور چین شی خوان پس از به وحدت رساندن چین ، دیوارهای دوک ها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه‌ها در آمد . او می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.

در این زمان طول دیوار چین به ۵۰۰۰ کیلومتر می رسید. در سلسله خان پس از سلسله چین طول دیوار به ۱۰ هزار کیلومتر رسید. در تاریخ دو هزار و اندی ساله چین، حکمرانان دوران مختلف به ساخت دیوار چین پرداختند . تا اینکه طول دیوار به ۵۰ هزار کیلومتر رسید. این میزان معادل گردش به دور کره زمین است .

دیواری که اکنون مردم مشاهده می کنند ، دیوار متعلق به سلسله مینگ (سال ۱۳۶۸ – سال ۱۶۴۴ ) است از غرب به دروازه " جایو گوان " در استان گان سو چین و از شر ق به ساحل رود یالو جیان در استان لیائو نینگ در شمال شرقی چین منتهی می شود و درمیان آن ۹ استان- شهر و ناحیه خود مختار به طول ۷۳۰۰ کیلومتر وجود دارد و مردم انرا دیوار طولانی می نامند.

دیوار چین به عنوان پروژه تدافعی بر روی کوه‌ها ساخته می شد از بیابان ها مراتع و لجنزارها عبور می کرد . کارگران طبق عوارض زمینی ،ساختار متفاوتی برای ایجاد دیوار در نظر گرفتند که درایت و عقل نیاکان چین را نشان می دهد. دیوار بر مسیر کوه‌های پر فراز و نشیب امتداد یافته است . در بیرون دیوار پرتگاه‌های بلند دیده می شود . در واقع کوه و دیوار به یکدیگر پیوند خورده اند . لذا دشمن به هیچوجه قادر به نفوذ به این دیوار نبود . دیوار چین معمولا با آجرهای بزرگ و سنگ مستطیل ساخته شده و در وسط ان خاک و خرده سنگ ریخته شده و ارتفاع ان ۱۰ متر است در پهنای دیوار برای عبور چهار اسب کافی است و در یک ردیف عرض آن ۴ -۵ متر است تا در زمان انتقال غلات و سلاحها مشکلی ایجاد نشود .

طرف درونی دیوار، نرده سنگی و در وجود دارد که به آسانی حرکت می کند . در فاصله معیینی سکوی دیواری ویا برج آتش برای خبررسانی ساخته شده است . سکوی دیواری برای ذخیره سلاحها و غلات و استراحت سربازان است و در جنگ مخفیگاه بوده است . هنگامی که دشمن دست به حمله می زد برج های آتش روشن می کردند و سراسر کشور از حمله آگاه می شدند .

اکنون مقاومت دیوار چین به عنوان یک مانع نظامی از بین رفته است. اما زیبایی معماری مخصوص آن دیدنی است . زیبایی دیوار چین پر ابهت ، و باعظمت است. از دور دیواری بلند و پر پیچ و خم بر روی کوه‌ها همانند اژدهایی در حال حرکت به چشم می خورد و صحنه‌ای شکوهمند ایجاد شده است . از نزدیک ، دروازه‌های پر ابهت ، دیوار ها ، سکوهای دیوار ی،برج های دیده بانی، برج های آتش هماهنگ با عوارض زمینی آکنده از دلربایی هنری است. دیوار چین دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی و ارزش دیدنی است. چینی ها می گویند : " کسی که به دیوار چین صعود نکرده باشد ، قهرمان نیست ".
گردشگران چینی و خارجی از پیمودن دیوار احساس افتخار می کنند . حتی سران بسیاری کشورهای خارجی نیز فرصت دیدار از این اثر بزرگ را از دست نمی دهند .

برخی از بخش های دیوار چین بخوبی حفظ شده است از جمله دیوار "بادلینگ " در نزدیکی بیجنیگ دیوار " سی ما تای " ، دیوار " موتیان یو " ، دروازه شان حای گوان در انتهای شرقی دیوار چین است که نخستین دروازه چین نامیده می شود و دروازه "جایوگوان" در انتهای غرب در گان سو ،این بخش ها همچنین از مکان های بسیار مشهور و دیدنی دیوار است و گردشگران زیادی در تمام سال از آنها بازدید می کنند .

دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیونها چینی در دوره باستان چین است . این اثر پس ازهزاران سال از بین نرفته و دارای دلربایی فناناپذیر و سمبل روحیه ملیت چین است . سال ۱۹۸۷ میلادی دیوار چین به عنوان "سمبل ملیت چین در فهرست میراث جهانی ثبت شد.








ماچو پیچو (به اسپانیایی: Machu Picchu)



[تصویر:  117013_898.jpg]

[تصویر:  117014_819.jpg]

+ماچو پیچو (به اسپانیایی: Machu Picchu)، به معنی قلهٔ قدیمی، از آثار دورهٔ اینکاها می‌باشد که در ارتفاع ۲٬۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنهٔ کوه در بالای درهٔ اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشدهٔ اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد.

این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌شده‌ و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌است. برای قرن‌ها فراموش شده‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل ‌شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.
ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده‌شده مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا (به اسپانیایی: Intihuatana)، معبد خورشید که اطاقی با ۳ پنجره و در منطقه‌ای از ماچو پیچو که باستانشناسان آن را منطقهٔ مقدس می‌نامند، می‌باشد. در سال ۲۰۰۳ میلادی تعداد توریست‌های این شهر باستانی ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است. در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی، پرو و دانشگاه ییل به توافقی مبنی بر استرداد صنایع دستی برداشته‌شده از ماچو پیچو در اوایل قرن بیستم میلادی توسط هیرام بینگهام دست یافتند
.
تاریخچه

این‌تی‌هوآتانا (به انگلیسی: ‎Intihuatanais ‏)، تصور می‌شود یک ساعت نجومی است که توسط اینکاها طراحی و ساخته شده‌است.

ماچو پیچو در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی در ارتفاعات امپراتوری اینکاها ساخته شده‌است. این شهر در حدود ۱۰۰ سال بعد در پی پیروزی امپراتوری اسپانیا متروک شد.

این دژ در ۵۰ مایلی کوسکو، پایتخت اینکاها قرار دارد و به همین دلیل هرگز مانند سایر شهرهای اینکاها پیدا و ویران نشده‌است. در طول قرنها، جنگل‌های اطراف این مجموعه رشد کرده و آن را پوشانده است و به همین دلیل از نظرها پنهان مانده‌است و تنها عدهٔ معدودی از وجود آن اطلاع داشته‌اند. در بیست و چهارم ژوئیهٔ سال ۱۹۱۱ میلادی، ماچو پیچو به‌وسیلهٔ هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی در یک سخنرانی‌ در دانشگاه ییل به دنیای غرب معرفی شد. او به‌وسیلهٔ راهنمایی محلیانی که گهگاه به سایت مراجعه می‌کردند به آنجا هدایت شد. بینگهام مطالعات باستان‌شناسی را انجام داد و تحقیقاتش را دربارهٔ آن محل کامل کرد و آن را «شهر گمشدهٔ اینکاها» که نام اولین کتابش نیز بود، نامید. او هرگز اعتباری برای کسانی که او را به آن محل راهنمایی کردنند قائل نشد و آن را یک شایعهٔ محلی نامید.

بینگهام در حال جستجو برای یافتن شهر ویکتوس، آخرین پناهگاه و موضع ایستادگی اینکاها در دوران تسلط اسپانیا بر پرو بود. در سال ۱۹۱۱ میلادی، بعد از سال‌ها کاوش و سفر در حوالی منطقه، او توسط کو‌اِن‌چو‌آنز (به اسپانیایی: Quechuans) که در ماچو پیچو و در زیرساخت‌های اصلی شهر زندگی می‌کرد به دژ هدایت شد. او چندین سفر دیگر انجام داد و حفاری‌هایی را نیز در سایت در حوالی سال ۱۹۱۵ میلادی هدایت کرد. او کتاب‌ها و مقالاتی دربارهٔ کشف ماچو پیچو نوشت.

سیمون ویسبارد، کاوشگر قدیمی کوسکو، مدعی می‌باشد که انریک پالما، گابینو سانچز و آگوستین لیزاراگا که اسمامی‌شان بر روی یکی از صخره‌ها در آنجا در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال ۱۹۰۱ میلادی حک شده‌است قبل از بینگهام آنجا را کشف کرده‌بودند. همچنین، در سال ۱۹۰۴ میلادی یک مهندس به نام فرانکلین ظاهراً اشاره‌ای به خرابه‌ها از فاصلهٔ دور داشته‌است. بنا بر ادعای خانوادهٔ پِین، او به توماس پِین، مبلغ مذهبی که در آن مکان زندگی می‌کرده است، دربارهٔ این محل گفته است. در سال ۱۹۰۶ میلادی، پین و مبلغی دیگر به نام استوارت ای مک نارین (۱۸۶۷ تا ۱۹۶۵ میلادی) ظاهراً به محل خرابه‌ها صعود کرده‌اند.

در سال ۱۹۱۳، این مکان بعد از اینکه انجمن جغرافیای ملی (به انگلیسی: ‎National Geographic Society ‏) بحث‌های ماه آوریل را بطور کامل به آن اختصاص داد شهرت بسیاری پیدا کرد. در سال ۱۹۸۱ میلادی منطقه‌ای به وسعت ۳۲۵.۹۲ کیلومتر مربع که ماچو پیچو را احاطه کرده‌بود جزء میراث تاریخی پرو به ثبت رسید. این منطقه تنها به این خرابه‌ها محدود نمی‌شد بلکه شامل مناظر طبیعی منطقه‌ای نیز می‌شود.

ماچو پیچو به‌عنوان میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسید. و این منطقه «یک شاهکار خالص معماری و نشانه‌ای منحصر به فرد از تمدن اینکاها» نامیده شد. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.
منطقهٔ جغرافیایی

ماچو پیچو در ۷۰ کیلومتری شمال غربی کوسکو، در بالاترین نقطهٔ کوه ماچو پیچو، ۲٬۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است. این اثر از مهم‌ترین آثار باستانشناسی در آمریکای جنوبی و پربیننده‌ترین جاذبهٔ توریستی کشور پرو می‌باشد.
از سمت بالا، در صخرهٔ ماچو پیچو، یک صفحهٔ سنگی عمودی ۶۰۰ متری قرار دارد که در انتها به رودخانهٔ اوروباما می‌رسد. مکان این شهر جزء اسرار نظامی بوده‌است.

توریسم

ماچو پیچو که جزء میراث ثبت شدهٔ یونسکو می‌باشد به‌عنوان پر بازدیدترین مکان توریستی کشور پرو و مهم‌ترین منبع درآمد، بطور پیوسته در معرض خطرهای اقتصادی و تجاری قراردارد. در اواخر ۱۹۹۰ میلادی، دولت پرو اجازهٔ ساخت ماشین کابلی و یک هتل لوکس همراه با رستوران و مجموعهٔ توریستی را در خرابه‌های سایت صادرکرد. این تصمیم با مخالفت دانشمندان و عموم مردم پرو روبرو شد. آنها معتقد بودند که تعداد زیاد توریست در سایت امکان اعمال خطر را بر آن افزایش می‌دهد.
توریست‌های ماچو پیچو همه ساله در حال افزایش می‌باشد و در سال ۲۰۰۳ میلادی معادل ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است. [۱] به این منظور، اعتراض‌های شدیدی برای ساختن پل جدید در این سایت صورت گرفته است و یونسکو این سایت را در لیست آثار در معرض خطر قرار داده‌است.

در هنگام استفاده از این سایت صدماتی به آن وارد شده‌است. در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی، ساعت آفتابی این‌تی‌هوآتانا به علت سقوط یک جرثقیل ۴۵۰ کیلوگرمی به شدت صدمه دید.

................................................................

پترا به عربی ( البتراء ) شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن


[تصویر:  117015_277.jpg]

[تصویر:  117016_553.jpg]

+این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین شهر عمّان وشهر عقبه واقع شده‌است. شهری است به کمال که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است. کلمه (پترا) به زبان یونانی به معنی (صخره) است وچون این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده‌است آنرا پترا نامیده‌اند. همچنین این شهر تاریخی وزیبا را به خاطر گل سرخ گون بودنش بنام ( المدینة الوردیة ) نیز نامیده شده‌است، در سال ۱۹۷۸ میلادی کتابی در این مورد نوشته شده‌است که از تاریخ بنای این شهر باستانی سخن می‌گوید ، مؤلف نام کتاب را (الأسرار المَدینَة الوَردِیَة) نامگذاری نموده‌است. نام قدیم این شهر سلع بود، یعنی (صخره) رومیان نامش را به زبان خودشان ترجمه نموده‌اند. ، درقرن اول قبل از میلاد ودر عهد شاه غسانی حارث سوم درخشید.
حدود کشور نَبَطی‌ها

حدود کشور نَبَطی‌ها از ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین و در امتداد صحرای شام در سمت مشرق ادامه می‌یافت. شهر پترا حلقهٔ اتصال بین تمدن سرزمین میان‌رودان (یا بین‌النهرین) و سرزمین شام و شبه‌جزیره عربستان و مصر بوده‌است. این شهر که پایتخت کشور نَبَطی‌ها بود توانسته‌بود کنترل و زمام راه‌های تجارتی مناطق اطراف خود بدست گیرد، کاروانهای تجارتی از جنوب شبه‌جزیره عربستان و غزه و عسقلان و صور و دمشق از راه پترا پایتخت کشور نَبَطی‌ها می‌گذشته‌اند و این شهر از رونق خاصی برخوردار بوده‌اند.
پایان حکومت نَبَطی‌ها

پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا بدست رومیان در سال ۱۰۵ میلادی بوده‌است، قشون رومیان در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره می‌کنند وآب را به روی ساکنان شهر می‌بندند و سرانجام بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نَبَطی‌ها خاتمه می‌دهند.
بیرون آمدن پترا از دست رومیان
در سال ۶۳۶ میلادی عربها توانستند شهر پترا را از نفود رومی‌ها برهانند. ساکنان پترا پس از آن به کشاورزی اشتغال ورزیدند. اما زلزله‌ای که درسالهای ۷۴۶ و ۷۴۸ به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار نمود تا به مناطق اطراف کوچ کنند. آثار این شهر باستانی همچون دُّری در کوه می‌درخشد و یادگاری از دوران نَبَطی‌ها بجا مانده‌است که بسیار تماشایی است.

................................................................


تاج‌محل (به هندی: तIज महल، به اردو: تاج محال)


[تصویر:  117021_317.jpg]

[تصویر:  117020_467.jpg]


+آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود از همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه تصمیم گرفت پس از مرگ همسرش با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.

همانطور که مشخص است، نام این بنای زیبا ایرانی می‌باشد. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی تأسیس شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.

آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بود و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شد.

احمد معماری لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری (سده یازدهم هجری) سرمعماران ایرانی سازنده تاج محل در هندوستان بوده‌اند. در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، که هر دو ایرانی بوده‌اند نام برده شده‌است، که گویا خطاطی‌های روی در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده‌بوده‌است.

نماد وفا و عشق ابدی

تاج محل بنایی مُجَلَّل و رمز عشق ابدیست که سه قرن و نیم از بنای آن می‌گذرد. اخلاص به عشقی رومانسی، از دوران بسیار دور همچون: «لیلی و مجنون»، «رومئو و ژولیت» و یا «بخت‌النصر» که باغ‌های معلق بابل را به نشان وفاداری برای همسرش ساخت که یکی از عجایب هفتگانه دنیاست، تاج محل نیز یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیاست، تاج محل آرامگاه «ارجمند بانو بیگم» ملقب به ممتازمحل همسر محبوب «شاه‌جهان» پنجمین پادشاه گورکانی بود که در هند به پادشاهی رسید. این بنا به دستور شاه‌جهان برای نشان دادن عمق علاقه و عشق خود به ممتاز محل ساخته‌است.

داستان بنای این مجموعه عمارات مجلل که در وسط آن گنبد تاج محل چون نگینی می درخشد، بر ارزش تاریخی این شاهکار هنری افزوده است. تاج محل، در واقع، باشکوه ترین هدیه یک شاه به همسر از دست رفته اش است و پایه‌های آن بر عشق وافر شاه جهان گورکانی به ممتاز محل ایرانی تبار استوار است. شاید اگر در سال ١٦٠٧ میلادی شاهزاده خرم، که بعدا با نام شاه جهان شناخته شد، ارجمند بانو بیگم را، که بعدا به ممتاز محل ملقب شد، نمی دید، امروز از تاج محل خبری نبود.

ارجمند بانو دختر یکی از اشراف ایرانی با نام عبدالحسن آصف خان و متولد شهر آگرای هند بود. نور جهان، عمه ارجمند بانو همسر محبوب جهانگیر، پدر شهزاده خرم و شاه گورکانی وقت بود که در سیاست و دولتداری هم نقش بارزی داشت. شاهزاده خرم که در آتش عشق ارجمند بانو می سوخت، بنا به ضوابط سلطنتی با دو زن دیگر ازدواج کرد که اولی از بستگان دربار صفوی ایران بود. خرم پس از پنج سال انتظار به وصلت ارجمند بانو رسید.

او پس از مراسم عروسی اعلام کرد که عروس تازه از سایر زنان دربار برتر و "ممتاز محل" است. ازآن به بعد ارجمند بانو با همین نام و پسوند "بیگم" خطاب می‌شد. به نوشته یک تاریخ نگار دربار گورکانی هند که با نام "قزوینی" از او یاد می‌شود، پیوند شاهزاده با دو همسر دیگرش تنها حکم زناشویی معمولی را داشت و "خرم" هیچ زن دیگری را شایسته محبت و شیفتگی ای که نثار ممتاز محل می‌کرد، نمى دانست. سال ١٦٢٨ شاهزاده خرم بر تخت طاووس هند نشست و به "شاه جهان" ملقب شد. ممتاز محل نمى خواست به مانند عمه قدرتمندش در امور اداری و سیاسی دستی داشته باشد. در عوض فهرست نام های زنان بیوه و کودکان یتیم را ترتیب می‌داد و از شوهرش می خواست که به نیازهای آنها رسیدگی کند و برای خانواده‌های بینوا نفقه تعیین می‌کرد. او نیز مانند شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت و در ساماندهی یک باغ کرانه رود یامونا در شهر آگرا، جایی که سرانجام محل آخرت او شد، نقش داشت.

درگذشت ممتاز محل و وصیت او

ممتاز محل همسر دوم شاه‌جهان در ۱۷ جون ۱۶۳۱ میلادی در هنگام تولد فرزند چهاردهمش جان باخت. شاه جهان و ممتازمحل در سال ۱۶۱۲ ازدواج کردند و ۱۸ سال با یکدیگر زندگی کردند و ثمره این ازدواج ۱۴ فرزند بود که هفت تن زنده ماندند و بزرگ شدند. در یکی از حمله‌های جنگی ممتاز محل همراه شاه‌جهان بود. او باردار و در ماهای آخر بارداری بود و در اثر وضع حمل جان باخت، این نوزاد چهاردهمین فرزندی بود که از ممتاز محل زائیده و دختر بود که نامش را گوهره‌بیگم گذاشتند. هنگام وفات «ممتاز محل» ۳۹ سال بیش نداشت او از شوهرش درخواست کرد که پس از وی زنی نگیرد و برای او مقبره‌ای بسازد که بدان نام وی جاوید بماند.

مرگ ناگهانی «ممتاز محل» پادشاه را دچار غم و اندوه ساخت. شاه داغدیده پس از تفکر و تدبر تصمیم گرفت بنائی بر مزار محبوبش بسازد تا شاهدی بر عشقش باشد، از اینرو طراحان، مهندسان و استادکاران را از گوشه و کنار دنیا گرد آورد تا آرامگاهی را بسازند که آخرین دستاورد معماری گورکانی گردد.

به نوشته تاریخ نگاران، شاه جهان در پی درگذشت محبوب ترین همراه زندگی اش خلعت شاهانه اش را به عبای سفید عوض کرد و یک سال سوگوار بود. شاهی که قبلا برای توسعه دامنه سلطنتش خون فراوانی ریخته بود، گوشه نشین شد و برای مدتی دخترش جهان آرا به امور دولتداری پرداخت. روایت حاکی است ک موهای سیاه شاه جهان طی یکی دو ماه سوگواری سفید شد.

شاه جهان، تا از چنگ رخوت رها شد، در اجرای وصیت ممتاز محل بهترین معماران و خوشنویسان را از سراسر هند و بیرون از آن فرا خواند تا بنای یادبود محبوب ازدست رفته اش را در شهر آگرا، پایتخت امپراتوری گورکانی، بسازند.
تاریخ نگاران آن دوران، از این بنای یادبود با نام "روضه ممتاز محل" یاد کرده اند و برخی بر این نظراند که "تاج محل" مخفف "ممتاز محل" است. "پیتر ماندی"، جهانگرد اروپایی سده ١٧ میلادی نیز در نوشته‌هایش از "تاجِ محل، ملکه دربار گورکانی" نام می‌برد.

خود شاه جهان هم که سال ها بعد، به دست پسرش اورنگزیب شکست خورد و مدتی در زندان لعل قلعه به سر برد، پس از درگذشت کنار ممتاز محل زیر گنبد تاج محل به خاک سپرده شد.

معماری باغ و ساختمان تاج محل

شاه‌جهان جایگاهی را در کنار «رود جمنا» برای این بنای بزرگ برگزید. تاج محل مقبره‌ای است با ۵۸ متر بلندی، ۵۶ متر پهنا که در نزدیکی اگرا در ایالت اوتار پرادش هندوستان بر روی یک تخته عظیم ۱۰۰ متر × ۱۰۰ متر مرمرین ساخته شده‌است. این بنای بزرگ، در یک باغ پهناور ۱۸ هکتاری قرار دارد، که در مرکز این یک باغ نهر آب طولانی وجود دارد و به شیوه چهارباغ‌های ایرانی ساخته شده‌است.

شاه‌جهان قصد داشت برای خود نیز آرامگاهی در کران دیگر «رود جمنا» و برابر آن بسازد و این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل سازد به‌نشانه آنکه پیوند او و همسرش از جریان زمان هم در می‌گذرد. قرار بود که بر خلاف نمای تاج محل که از مرمر سفید است، آرامگاه شاه از مرمر سیاه باشد. اما سرنوشت بر این شد که آرامگاه دوم هرگز برپا نشود و شاه در کنار همسرش آرام گیرد.

تاج محل از سال ۱۹۸۳ جزو میراث جهانی یونسکو درآمده و در نظر سنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی که در ۸ ژوئیه همان سال نتیجه آن اعلام گردید این بنا در شمار یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شد.
در دو طرف بنای اصلی دو بنای کوچکتر و قرینه به‌چشم می‌خورد که در سمت غرب یک مسجد سه‌گنبدی وجود دارد که از ماسه‌سنگ (قهوه‌ای مایل به قرمز) ساخته شده و در شرق بنایی است که زمانی به مثابه مهمان‌سرا به کار می‌رفته‌است.

گیوین هامبلی، نویسنده کتاب "شهرهای هندوستان گورکانی"، می‌نویسد که ریشه‌های ایرانی تاج محل، نخستین و پایدار ترین برداشتی خواهد بود که یک دانش پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. به نظر او، تاج محل یک نمونه از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است.

هامبلی با استناد به سخنان هرمان گوتز، کارشناس تاریخ هنر، می افزاید: "تاج محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده است ... در تاج محل موارد معدود انحراف از ارتدکسی هنری صفوی را می‌توان مشاهده کرد که شامل "چتری های راجپوتِ" پیرامون گنبد و تفاوت هایی در تناسب میان گنبد و پایه آن می‌شود. گلدسته‌ها هم که احتمالا با الهام از آرامگاه "محمود خلجی" در "ماندو" ساخته شده اند، اندکی متفاوت اند. از غرایب روزگار است که که یکی از "عجایب جهان" که کمترین ارتباط را با هنر گورکانی (مغولی) دارد، به نمونه کلاسیک و نماد تمدن گورکانی تبدیل شده است."

معمار و طراح تاج محل

در متون تاریخی به نام معمار این مجموعه اشاره نشده‌است اما در برخی از متن‌های متأخر، به شخصی به نام استاد احمد لاهوری اشاره شده‌است. بنا به یک دستنویس بازمانده از سده ١٧ میلادی، سرمعمار تاج محل و لعل قلعه (قلعه سرخ) دهلی همین استاد احمد لاهوری بوده است.

علاوه بر این، در برخی از متون از شخصی به نام استاد عیسی نام برده شده که بعضی او را اهل شیراز و عده‌ای وی را اهل استانبول دانسته‌اند. برخی از پژوهشگران نیز به یک نسخه خطی اشاره کرده‌اند که در آن به «استاد عیسی شیرازی نقشه نویس» و « امانت خان شیرازی طغرانویس» اشاره شده‌است.جدای افراد نامبرده از فردی به نام جرونیمو ورونئو اهل ونیز هم نامبرده شده است. عبدالحق شیرازی که سال ١٦٠٩ از شیراز به هند مهاجرت کرد و به خاطر استعداد فوق العاده‌اش در هنر خوش نویسی از سوی شاه جهان به "امانت خان" ملقب شد. به احتمال قریب به یقین، تمام خطاطی‌های روی در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بود، چون تنها نام اوست که به شکل "امانت خان الشیرازی" زیر یکی از خطاطی ها در ایوان جنوبی تاج محل حک شده است. امضای او حاکی از مقام بلند امانت خان در دربار گورکانیان نیز هست. آنچه مسلم است خط ثلث کتیبه‌های تاج محل که به رنگ مشکی بر زمینه مرمر سفید نشسته اثر امانت خان شیرازی است.

وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا می‌توان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌اند.

به گفته تاریخدان آمریکایی "میلو بیچ"، در این مورد می‌توان تنها گمانه زنی کرد که معمار اصلی تاج محل چه کسی بوده، اما این نکته روشن است که خود شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت ولابد در طراحی تاج محل نیز دستکم نقش یک رایزن را داشته است.

گفته می‌شود برای ساخت این بنا بیست هزار کارگر، استادکار، معمار، سنگ‌تراش، نقاش، فلزکار و جواهرتراش به‌مدت بیست و دو سال کار کرده‌اند.





.

+در هر 3 ثانیه یکی تو دنیا می میره ...

1،2،3 الان یکی مرد!!!

یادت باشه یکی از این سه ثانیه ها سهم ماست !!!

پس قبل از اینکه به 3 برسی قدر همه اون چیزایی که تو زندگیت داری و بدون"

یک . . . دو . . . سه . . .



.
پاسخ
 سپاس شده توسط فاطمه اسمعیلی سوره ، بهروز کریمی ، احسان نظری ، محمد جواد رضایی ، رضا اله ورن ، سلمان توکل ، زهراماجد ، مهرداد کریمی 20 ، علی اصغری ، محمد طیبی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان