درود مهمان گرامی! ثبت نام

اولين دوره مسابقات کشوري سازه هاي ماکاروني کاپ آذربايجان

کاپ آذربايجان

ثبت نام کارگاه ثبت نام مسايقات پوستر

>بستن اين پنجره<

این یک اطلاعیه همگانی است!


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحي و نكات اجرايي در سازه های ماکارونی
#1
Question 
سلام
مهندسان و سازندگان عزيز، اين تاپيك براي گسترش تبادل اطلاعات در سطح پيشرفته بين كاربران انجمن درست ميشه كه در اين بين كاربران ميتونن از تجربيات همديگه از طراحي تا اجرا استفاده كنن .
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط مجید نیک نیاز ، میرباقر زمزمی ، سعید قاسم پور ، اشکان رستگارمنش
#2
سلام خدمت دوستان مخصوصا جناب علیزاده که زحمت این بار سنگین رو به دوش کشیدند البته همونطور که گفتن اینجا فقط محل تبادل اطلاعات بین دوستان هست چون که ایشون خیلی اصرار دارن که کاش جناب قاسمپور این تاپیک رو اداره میکردن ولی خوب جناب قاسمپور به دلیل مشغله های فراوان سایت در حال حاضر وقت کافی برای این کار نداشتند ولی به امید خدا در آینده نزدیک شاهد پست های پر محتوای ایشون خواهیم بود
خوب، آقا رسول بسم الله شما شروع کنید
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده ، سعید قاسم پور ، جواد فلاح نژاد
#3
سلام
بابا علي جان همشو گردن من نريز تو هم يه چيزايي بزار منم ميام
حله؟
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط علی رنود ، میرباقر زمزمی
#4
با اجازه اساتید بزرگ سایت
خوب حله ولی سوتی دادم تصحیحش کنید تا منم یاد بگیرم
اول از نکات ابتدایی سازه های با طرح نیمدایره حرف میزنم و در پست های بعدی بحث های پیشرفته قطاع ها رو بیان میکنم و بعد از اون میریم سراغ بیضی و سهمی و در نهایت دوستان بیان درباره خلاقیت هاسون بحث کنن البته تا حدی که دوست دارن و مایل هستن
به عنوان مقدمه بحثی رو مطرح میکنم که برای دوستانی که سازه های ماکارونی رو در حد عکس دیدن و علاقه مند شدن و بعد براشون این سوال پیش اومده که حالا چرا قوس؟!چرا همه این شکلا شبیه همن؟!اینا که همشون یک جورن پس چطور این یکی از اون یکی بیش تر کشیده؟!!!
پاسخ سوال اول این دوستان رو به این شکل توضیح میدم لبته امیدوارم کامل دلیلشو بیان کنم
همنطور که دوستان معمولا شاهد هستند در استاتیک برای یک المان وقتی معادله گشتاور خمشی برای یک لینک کاملا مستقیم و افقی در میاد، یک معادله ی سهمی هست یا اصطلاح دقیق تر یک معادله درجه دوم
طبق صحبتی که یکی از اساتید در یکی از مسابقات گفته بودن بهترین طرح طرحی است که به فرم معادله خمشی که بیان کردم باشه(ولی خوب طبیعتا هر طرحی هم به بهینه سازی نیاز داره)
نمودارهایی که میگن در طراحی این سازه ها موفقیت های خوبی داره عبارتند از تانژانت هایپربولیک، سینوس و کسینوس هایپیربولیک،نیم بیضی افقی و قائم،سهمی و در نهایت نیمدایره
از لحاظ تحلیلی سازه هایی بهتر پاسخ گو هستند(برای بار در محور y)که در طول خودشون با تغییر ارتفاع باشن و این تغییر ارتفاع هم متغیر باشه یعنی اینکه از هر نقطه که تاژانت زاویه نسبت به خط افق که میگیریم جواب ها با یک ریتم خاص از تکیه گاه به سمت وسط سازه کاهش پیدا کند و سپس از وسط سازه به طرف دیگر افزایش پیدا کند(اصطلاحا شیب از ابتدا تا وسط سازه مادام در حال کاهش باشد و از تاج سازه تا تکیه گاه با همون ریتم در حال افزایش باشد)
به عنوان مثال مثلث ویژگی اول را دارد یعنی ارتفاع سازه در طول سازه متغیر است ولی شیب سازه از تکیه گاه تا تاج با تغییری مواجه نیست و سازه با یک شیب افزایش ارتفاع و کاهش ارتفاع دارد پس از لحاظ تحلیلی یک مثلث نمیتواند طرح خوبی باشد(ولی با ترفند اجرایی میشود کارهایی کرد)
به سراغ دایره میرویم،اگر دقت کنید دایره از لحاظ تحلیلی دارای دو ویژگی بیان شده هستند یعنب ارتفاع متغییر در طول و همچنین شیب متغیر پس از لحاظ تحلیلی دایره میتواند طرح نسبتا مناسبی برای آغاز کار باشد و اما خواص طرح های دایره ای:
در طرح های دایره ما سه نوع ارتفاع رو میتونیم انتخاب کنیم که به ترتیب زیر هست:
1)طرح نیمدایره با ارتفاع دقیقا نیمدایره:
اگر ارتفاع قوس برابر نصف دهانه پل باشد: مقدار نیروی فشاری در تمام المان های فشاری برابر است
2)طرح های با معادله دایره و ارتفاع بیشتر از نیمدایره:
اگر ارتفاع قوس بیشتر از نصف دهانه پل باشد: ماکزیمم نیروی فشاری، المان های فشاری تکیه گاه هستش و رفته رفته که به تاج پل نزدیک میشیم این مقدار کاهش می یابد
3)طرح های قطاعی با ارتفاع کمتر از نیمدایره:
اگر ارتفاع قوس کمتر از نصف دهانه پل باشد: ماکزیمم نیروی فشاری المان های تاج پل هستند
اما در مورد نیروی کششی: ماکزیمم مقدار این نیرو تقریبا در هر سه حالت فوق یکسان است. منظور المانی هستش که نیروی کششی بیشتری دارد یعنی همون کششی های چسبیده به تکیه گاه و کششی قائم
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده ، وحید عطارزاده ، زهرانقدعلیزاده ، محمد طیبی ، جواد فلاح نژاد ، alireza hemmati
#5
سلامی دیگر خدمت دوستان گرامی که لطف دارن به این تاپیک
امروز میخوام بحث اشکال دیگر طرحی سازه رو بیان کنم و فقط از نظر قوس اونا رو بررسی کنم چون که از لحاظ کششی قسمت های بحرانی سازه ها تقریبا در یک ناحیه قرار داره حالا برخی با شدت بیشتر و برخی با شدت کمتر
بحث قوس بسیار مهم هست مخصوصا موقعی که بنای طراحی سازتون بر اساس قوس باشه بدین معنا که سازه رو طوری طراحی میکنید که از کششی مطئن هستید و فقط طراحی نوع قوس مونده.همواره برای طراحی چه راندمانی و چه آزاد همیشه یک وزن خاص برای تحمل یک سازه در نظر بگیرید سپس تعداد کششی های تقریبی سازه رو از این راه بدست بیارید=>تعداد تمام کششی های سازه *کشش مطمئنه ی هر کششی*0.65
این عدد یک عدد تخمینی با دقت بالا بر اساس تحلیل هست که بسیار دقت خوبی داره ولی با وجود این پس از تحلیل سازه هایی که قوس خاص دارن در برخی نقاط باید کششی ها تقویت شوند ولی برای شروع کار طراحی خیلی مفید است.خوب بعد از اینکه کشش سازه تعیین شد فرصت به فشار میرسه.طبیعتا با تعیین شدن تعداد کششی ها دو راه برای فشاری ها وجود داره:یکی اینکه در یک حالت ساده قوس رو تقسیم کنیم به قطعات مساوی و کششی ها رو تک رشته کنیم و دوم اینکه کششی ها رو برای هر قسمت دوبل یا چند رشته کار کنیم که تعداد تقسیمات قوس در این حالت کاهش می یابد و اما بعد از این کارها نوبت به تحلیل با نرم افزار میرسه که علمی ترین بخش طراحی هست و به طور قاطع میشه تعیین کرد که یک سازه چطور قادر به پخش نیرو هست و بعد از تحلیل با نرم افزار چند کار مفیده که طراح انجام بده:
1)در ابتدا تحلیل رو دو بعدی انجام بدید و سپس طرح سه بعدی رو رسم کنید که با انواع بادبندها طرح خودتون رو بسنجید
2)پس از تعیین شدن نیروهای نهایی در طرح سه بعدی نهایی فرصت به طراحی لینک میرسه که در اینجا شما باید لینک های فشاری و کششی رو طوری طراحی کنید که برای اون وزنی که برای کششی ها طراحی کردین جواب بده در اکثر اوقات با تقویت نقاط بحرانی سازه توانایی تحمل وزن بیشتری نسبت به اون محاسبه اولیه داره
3)در این نکته میخوام یک ترفند رو بگم که در سازه های راندمانی بسیار مفیده.همونطور که میدونید بر اساس تحلیل ها در اغلب اوقات ناچاریم ماکارونی کلفت برای قوس سازه قرار بدیم که اینجاست که متوجه میشیم که قوس خیلی روی وزن سازه تاثیر داره.گاهی اوقات طراح برای ساخت سازه خودش میاد کششی ها رو قرار میده و بعد قوس رو طوری طراحی میکنه که وزن کمتری تحمل کنه ولی در عوض با توجه به وزن سازه راندمان بهتری میزنه.این ترفند نیاز به محاسبات دقیق وزنی و ساخت بسیار دقیق داره که کار هر کسی نیست و شاید بعد از ساخت حداقل 20تا30 سازه بشه یک سازه اینچنینی ساخت ااونم فقط ساخت و الا تحلیل و محاسباتش بسیار حساسه و مطمئنا به حداقل 4بار آزمون خطا نیاز داره
خوب حالا بیایم سر قوس سازه بحث کنیم:
همونطور که در تاپیک از کجا شروع کنم درباره آزمایش فشاری جناب علیزاده توضیحاتی دادند و بنده هم یک نکته کوچک ولیکن مفید یادآور شدم هر چه بار به شکل قائم تری به فشاری ما وارد شود اون لینک تحت فشار بهتری قرار میگیرد و تحمل بیشتری دارد و نیروی برشی کمتری در محل تغییر زوایا به اون اعمال میشه.پی هر چه زاویه بین دو لینک در قوس به 180 درجه نزدیک تر باشد مناسب تر است ابته بیش از حد آن هم مضر است!اونم به دلیل چسب کاری ها هست که کاملا صلب نیستند و درصدی خطا دارند
در این بین با توجه به بحث هایی که در ابتدای پست قبل گفتم ما با چند نوع معروف قوس آشنا هستیم
1)نیمدایره:که توضیحات تحلیلی رو گفتم
2)نیم بیضی:در این نوع طرح، بسته به ارتفاع سازه زاویه ها در چند مفصل با تغییر زیادی مواجه هستند که همون گوشه های بیضی افقی میشه(منظور نیم بیضی افقی)
مزایا:در این طرح به دلیل زاویه نسبتا قائمی که بیضی نسبت به خط اق داره کششی عرشه در اون با شدت کمتری نسبت به قطاع های دایره ای مشابه رو به رو هست.در تاج سازه که بیشترین نیرو وارد میشود لینک ها فشاری تقریبا زاویه مناسبی نزدیک به 176درجه(بسته به نوع کششی گاها کمتر یا بیشتر میشود)می باشد (البته این درجه ها جنبه تحلیلی خاصی ندارد و فقط جنبه کیفی دارد)پس فشاری های قوس میتوانند فشار بهتری تحمل کنند.
ضرر این نوع سازه:در نقاط گوشه ای نیم بیضی افقی فشاری ها و کششی ها بحرانی هستند و متاسفانه زوایا هم بسیار بد تغییر میکنند مخصوصا موقعی که تعداد تقسیمات قوس کم باشد.یکی از ترفندهای مناسب این طرح اینه که ما ارتفاع رو یک مقدار به نیمدایره نزدیک کنیم تا اون تغییر زاویه آنی و شدید یک مقدار اثرش کمتر بشه البته ترفندهای خلاقانه بهتری هم هست که فعلا به اونا نمیپردازیم.
3)سهمی:این نوع سازه رو فقط و فقط یک سازنده حرفه میتونه خوب بسازه و ازش نتیجه بگیره.این نوع قوس بسیار قوس جالبی هست که چندین فایده و چند ضرر داره
مزایا:در این سازه که تقریبا به فرم تخم مرغ هست بهترین قوس مشاهده میشه که اگر کششی ها خوب کار بشه میتونیم یک سازه کاملا بهینه داشته باشیم.نوع قوس دارای ممان اینرسی بالایی هست و تعادل بسیار خوبی داره در تغییر زوایای تاج سازه که همانند گوشه های نیم بیضی افقی با تغییر شدید مواجه هست دو راهکار همواره مد نظر باید باشد اول اینکه برخلاف نیم بیضی باید ارتفاع این سازه رو کمتر کنیم تا اثرتغییر زوایا کمتر بشه و فشاری تاج بهتر تحمل کنه و دوم اینکه میتونیم فقط و فقط با کششی فرد کارش کنیم تا نوع فرم قوس بهم نخوره که البته در سازه های با کششی فرد نمودار های خمش و برش سازه فرم مناسب تری به خودشون میگیرن البه اعتراف میکنم که زیاد روی سهمی برنامه ریزی نکردم چون واقعا سخته و اگر کسی از دوستان اطلاعات بیشتری داره خواهش میکنم پست بده
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط زهرانقدعلیزاده ، جواد فلاح نژاد
#6
سلام
توضيحاتي رو دوست خوبم علي گذاشتن كه فكر كنم خوب شروع كردن من از حالاتي كه ايشون بيان كردن يه نمونه عكس از هر كدوم براتون ميزارم و ميخوام به رفع نكات بحراني سازه ها بپردازم

نيم دايره
[تصویر:  qxtixu0u3vgo73thi9lg.jpg]

ارتفاع كمتر از نصف دهانه
[تصویر:  qij8z85w7du9mk7kpqdz.jpg]

ارتفاع بيشتر از نصف دهانه
[تصویر:  15ggsgg81ngigzq5by0n.jpg]

در اولين قام وقتي حرف از نكته بحراني ميشه همه فكر ميكنن با افزايش تعداد عضو به راحتي ميشه اين مشكل رو حل كرد اما اگه ما كمي به خودمون زور بزنيم و خلاقيت به خرج بديم ميتونيم با كمي تغييرات در طرح به راحتي اين نقاط رو بدون افزايش عضو از حالت بحراني خارج كنيم اما در بعضي موارد بهترين راه همون افزايش عضو هست كه در شرايط مختلف فرق ميكنه
مثلا زماني كه ما ارتفاع كمتر ازنصف دهانه داريم كار ميكنيم كششي عرشه واقعا بحرانيه بعضي از دوستان با افزايش عضو اين مشكل سازه رو برطرف ميكنن اما اصليترين علت بحراني بودن اون كششي چي ميتونه باشه اول اينه به خاطر بارگزاري گره يه مقدار به پائين ميل ميكنه و سطح تكيه گاه و گره از حالت تراز خارج ميشن و اون عضو نميتونه به خوبي عمل كنه دوم اينكه زاويه شروع فشاري ها خيلي تند ميشه در اين طرح براي همين تكيه گاه ها هم به بيرون ميل ميكنن آيا به نظرتون براي حل اين دو مشكل ميشه كاري به جز افزايش عضو كرد ؟؟
ما ميتونيم با تغيير در طرحمون يه مقدار از تند بودن زاويه شروع سازه كم كنيم كه اين كار مقدار زيادي از اون بار رو خنثي ميكنه كار بعدي كه ميتونيم براي اين سازه بكنيم اينه كه گره مركزي رو حدود يه سانت پائينتر از سطح تكيه گاه ها طراحي كنيم با اين كار بار كششي بحراني بين ديگر كششي ها پخش ميشه پس مي بينيد كه راه حلي به جز افزايش عضو هم وجود داره

اين تاپيك بيشتر جنبه سوال و جواب رو داره و من زياد دوست ندارم مطالب اموزشي زنجير وار در اين تاپيك بذارم اگر سوالي براتون پيش مياد يا ترفندي در نحوه طراحي و ساخت داريد ميتونيد اينجا مطرحش كنيد

و يه نكته در مورد خصوصيت خودم براتون ميگم هر موقع يه چيزي رو اينجا به صورت عمومي براي شما دوستان ميگم مطمئن باشيد راه بهتر از اون هم هست پس وقتي يه ترفند ميگم خودتون رو به اون وابسته نكنيد و ذهنتون رو باز نگه داريد چون با توجه به خصوصيت من راه بهترشم پيش خودم هست

يا علي
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط علی رنود ، ساجده نوروزی ، میرباقر زمزمی ، جواد فلاح نژاد
#7
با تشکر از جناب علیزاده عزیز که لطف کردن برای دوستان عکس قرار دادن تا بیشتر متوجه بشن همونطور که ایشون گفتن تاپیک بیشتر جنبه رفع اشکال داره چون گذاشتن مطالب زنجیره وار هم باعث خستگی و یکنواختی میشه و مثل کتاب میشه که معمولا حوصله ی خوندن ازش خارجه و در ضمن بنده هم خودم رو در حدی نمیبینم که بخوام به دوستان آموزش بدم یا نکات آنچنانی بگم و برای همون دو پستی هم که دادم غلط غلوط داشتم و با تذکر جناب قاسمپور اصلاح کردم و خوشحالم که حداقل باعث شدم که این تاپیک هم کارشو فعال کنه امیدوارم هرچه زود تر شاهد بحث های داغ در این تاپیک باشیم
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده ، جواد فلاح نژاد
#8
سلام مجدد خدمت دوستان
از اونجایی که بحث های عمومی تحلیلی سازه های خاص گفته شد به نظرم خوب باشه که بریم سراغ تخمین وزن سازه که بسیار مهم هست و این قسمت از کار در سازه ماکارونی نمودی ست از درس متره و برآورد که در آینده مهندسان گرامی کار با این درس دارند.هرچقدر محاسباتتون دقیق تر باشه طبیعتا بهتره که وزن محاسبه شده حتی الامکان دقیقترین حالت نزدیک به واقعیت باشه
برای این کار از هر نوع ماکارونی که قراره استفاده کنید سعی کنید حدود 30 الی 40 رشته از اون ماکارونی رو با طول های خاص و هم اندازه در یک ترازوی دقیق قرار بدید و با محاسبات وزن طول خاصی از یک ماکارونی رو حساب کنید.برای چسب کاری بحث تقریبا تجربی هستش ولی بعد از ساخت چند سازه و محاسبات دقیق وزن ماکارونی میتونید لم چسب کاری رو با دقت بسیار خوبی بدست بیارید.در سازه های راندمانی و هدفمند محاسبه وزن بسیار بسیار حائز اهمیت است و بخشی از بیس طراحی شما که اهمیت فوق العاده ای داره بحث وزن سازه است که در نتیجه نهایی تاثیر شایانی دارد
بحث بعدی در مورد ساخت طریقه ی ساخت سازه هست یعنی عملی که ما با انجام آن میخواهیم علم تئوریک رو به واقعیتی شهودی تبدیل کنیم.طبیعتا در این قسمت از کار که بسیار بسیار مهم است باید متودهای کاملا پیشرفته با تفکر بالا و دقت بالا بکار برده بشه که یک جمله معروف هم معمولا بین دوستانی که میان مسابقات هست که میگن(هر طرحی رو خوب بسازی مقام میاره)و تاحدودی هم این حرف درسته ولی تا حدودی هم غلطه
تا پست بعدی...
با حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده ، يوسف مرادي ، جواد فلاح نژاد
#9
سلام
مهندس فكر كنم تعداد نمونه هاي آزمايشي رو خيلي زياد گفتي 30 ، 40 تا خيلي زياده البته فكر كنم اگه اين كار رو بكنيم اختلاف وزن نمونه ها هم خيلي دقيقتر به دست مياد اما به نظر من 10 تا كفايت ميكنه
همونطور كه جناب رنود گفتن در سازه هاي هدفمند و راندماني اين قسمت از اهميت زيادي برخورداره
البته اين كار يه مقدار وقتگيره و كسي كه يه كمي توي اين جبهه كار كرده باشه ميتونه وزن سازه رو تخمين بزنه
اما اصلا فكرشم نكنيد كه بتونيد وزن سازه هاي اين دوستمون جناب رنود رو تخمين بزنيد چون توي مسابقات گرگان يه سازه 6 صفحه با كششي بالاي 30 تا با فشاري 3 تائي رو تونسته بود تويه 800 گرم جمع و جور كنه خدائيش واقعا خيلي سخته من خودم چهار صفحه رو با همين مقادير تونسته بودم توي 800 گرم جمع و جور كنم
اما حيف شد نتونستيم بارگزاريش كنيم چون ميخواستم خودمم سوار سازه بشم اخه گرگاني ها بالاي 250 كيلو وزنه نداشتن فكر كنم ديگه علت اون همه سختگيري توي آيين نامه رو فهميديد
r.alizade@live.com

من مسئول گفتار خود هستم اما مسئول برداشت اشتباه نیستم
Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط رحيم باقري ، علی رنود ، يوسف مرادي ، میرباقر زمزمی ، جواد فلاح نژاد
#10
از حسن توجه جناب علیزاده تشکر میکنم البته سازه من با سازه جناب علیزاده و آقای نظری در گرگان چند تفاوت هم داشت ولی خوب قبل از مسابقه رسول جان به من گفته بود جمع میشه تو 800 گرم؟!!آخه طرحو تقریبا میدونست منم جواب دادم آره محاسبات دقیقه هر چند که بنده سازه رو با 80 گرم سبکی بیتر به خاطر چسبکاری کم جمع کردم ولی خوب در یک چسب کاری کاملا اصولی همون 780میشد بگذریم اگر میخواین محاسبات وزن سازه دقیق ترین حالت خودش بشه سعی کنید برای طراحی دو الی سه نمونه سازه مختلف حجم چسب حدودی در گره ها رو با مشخصات وزنی که از چسب بدست میارید با خطای 1 درصد بله یک درصد وزن سازه رو محاسبه کنید!!!یعنی در هر صد گرم یک گرم خطا وجود داره.البته در صورتی که خطاها درنظر گرفته بشه چون در این موردها خوشبختانه خطا به شکلی هست که مثبت ها و منفی ها همدیگه رو میپوشونن مثلا من در محاسبات وزن ماکارونیم وزن ماکارونیامو با چسب اولیه تخمین میزنم و بعد چسب نهایی رو لحاظ میکنم و با وجود محاسباتم مثلا برای سازه های سنگین حدود 30 گرم جا خالی میذارم که اگه لینکی چیزی شکست بشه ترمیم کرد یا اگه احیانا رطوبت به سازه اضافه بشه سنگین نشه
یا حق
دنیای من در شجاعتم غرق شده...کاش من هم کمی میترسیدم تا دیگران زیبایی های دنیایم را میدیدند...Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط رسول عليزاده ، جواد فلاح نژاد


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 13 مهمان