درود مهمان گرامی! ثبت نام

اولين دوره مسابقات کشوري سازه هاي ماکاروني کاپ آذربايجان

کاپ آذربايجان

ثبت نام کارگاه ثبت نام مسايقات پوستر

>بستن اين پنجره<

این یک اطلاعیه همگانی است!


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معماری زیبای سرزمین مادریم
#11
[تصویر:  32157455.jpg]




[تصویر:  bandar-abas.jpg]





[تصویر:  voyage-iran-1.jpg]



+استان هُرمُزگان نام یکی از استان‌های کشور ایران است. این استان در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار دارد. کرانه‌های این استان در شرق بر دریای عمان و در غرب بر خلیج فارس قرار دارند.


[تصویر:  22222.jpg]



استان هرمزگان دارای 13 شهرستان، ۲۳ شهر، ۳۳ بخش و ۷۱ دهستان و ۲۱۷۰ آبادی دارای سکنه‌است و بنا به سرشماری بعمل آمده در سال ۱۳۷۵ جمعیت استان هرمزگان ۱۰۶۲۱۵۵ نفر می‌باشد.

استان هرمزگان در حدفاصل بین مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۲۸ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۳ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده‌است.این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور می‌باشد. هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌است. بنا به سرشماری بعمل آمده در سال ۱۳۷۵ جمعیت استان هرمزگان ۱۰۶۲۱۵۵ نفر می‌باشد که از این تعداد ۴۱۹۹۳۸ نفر در بندرعباس ساکن می‌باشند. بندرعباس به‌عنوان مرکز استان امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران می‌باشد که مرکز مهم فعالیتهای اقتصادی و تجاری می‌باشد. این شهر که در قسمت انتهایی خلیج فارس و در فصل مشترک شاهراه خلیج فارس و دریای عمان واقع گردیده‌است که نقش مهمی در زمینه صادرات و واردات کشور ایفا می‌کند.تأسیسات مهم دریایی و زیربنایی کشور همچون بندر شهید رجایی، پالایشگاه نفت بندرعباس، کارخانه آلومینیوم المهدی، کارخانه آلومینیم هرمزگان، کشتی سازی خلیج فارس، فولاد و سیمان هرمزگان از این جمله می‌باشند. این استان از طریق زمین به استانهای بوشهر فارس کرمان و سیستان و بلوچستان ارتباط دارد و با راه آهن به راه آهن سراسری ایران متصل است و از طریق هوا با داشتن فرودگاهای بین المللی بندرعباس، کیش، بندر لنگه و قشم به سراسر جهان متصل است .استان هرمزگان جز< پردرامد ترین استانهای ایران می باشد این استان از نظر درآمد اولین استان کشور است ولی متاسفانه از نظر تقسیم بودجه در رده بیست و چهارمین استان قرار دارد.


فهرست شهرستان‌های استان هرمزگان :

شهرستان ابوموسی
شهرستان بستک
شهرستان بندر عباس
شهرستان بندر لنگه
شهرستان جاسک
شهرستان حاجی‌آباد
شهرستان رودان
شهرستان قشم
شهرستان پارسیان
شهرستان میناب
شهرستان خمیر
‌‌‌شهرستان بشاگرد
و...



فهرستی از جزایر استان هرمزگان :

جزیره قشم
جزیره ابوموسی
جزیره کیش
جزیره لاوان
جزیره هندرابی
جزیره شتور (شیدور یا جزیره ماران)
جزیره لارک
جزیره هرمز
جزیره هنگام
جزیره تنب بزرگ
جزیره تنب کوچک
جزیره سیری
جزیره فرور بزرگ
جزیره فرور کوچک



+فهرستی از نقاط دیدنی استان هرمزگان :


کاروانسرای بستک
حمام خانی بستک
حمام سیبه
عمارت کلاه‌فرنگی
معبد هندوها
آب گرم گنو
موزه آب
دوگنبدان
کاروانسرای کوخرد
پنجشنبه‌بازار میناب
سد تاریخی کوخرد
جنگل‌های حَرّا
شهرسیبه
بازاربستک
تپه مارو
جزیره کیش
ترنه
قلعه‌های پرتغالی‌ها
قلعه لشتان
حمام گله‌داری
پاراو کوخرد
لنج‌سازی بندر کنگ
مسجد جامع دلگشا
خانه فکری
مسجد گله‌داری
مسجد گله‌داری
منطقه حفاظت شده گنو
قلعه مغویه
سد بست گز
سد جابر
سد شمو
سد جاوید
مسجد جامع
مجموعه برکه‌های باران هرمزکان
موزه مردم شناسی
اسکلهٔ قدیم
خانه گله داری
پل لاتیدان
قلعه هزاره
مسجد خداداد
مسجد غیاث
قلعه حاجی آباد
غار خربس
قلعه لافت
چاههای لافت
شهر باستانی حریره
قلعه فین
خانه گلبتان
قلعه لارک
قلعه سیبه
مسجد بازارمساح
مسجدافغان
قلعه تاریخی جزیره قشم
برکه دریا دولت
گنبد سرخ
سد بالاتل
خانه احمدی
قلعه خمیر
قلعه هرمز
اسکله باستانی بندر لافت
تپه کولغان قشم
محله باستانی سورو
زیارتگاه بی‌بی‌مریم
زیارتگاه خواجه خضر
زیارتگاه خضر و الیاس
عمارت تلگرافخانه
مسجد ملک بن عباس
امامزاده امیر دیوان
کاروانسرای کوردان
امامزاده سید مظفر
امامزاده شاه محمد تقی
چهار طاقی یا مکتب خانه
مدرسه شریعتی
خانه زعفرانیه
خانه جری پولاک
ارتفاعات وقله ها
پناهگاه حیات وحش جزیره شتور
شهر قدیمی خربز
صنایع دستی
موزه بزرگ استان
آب انبار بی بی
آب انبار خربر
امامزاده سید کامل‌
حمام شهر قدیمی حیره
اسکله باسعیدو
زیارتگاه شیخ اندرآبی
دخمه و گورستان جاسک
بقعه شیخ برخ الاسود
اتاق‌های ساسانی
مسجد منبر کهنه
مسجد جامع بندرعباس
مسجد ناصری
مسجد دژگان
سد دم قشم
امامزاده سید سلطان محمد
زیارتگاه شاه قطب الدین حیدر
قلعه کمیز
قلعه دختران
شاه شهید
سد پی پشت
ساختمان شیخ عبدالرحمان
رودخانه بهمدی
شاه شهید
دژ پرتغالی‌های جاسک
مسجدهای قشم
ا منطقه باد افشان
گردشگاههای رودان
قبرستان گبرها
گو آهن
مسجد لُوز
دره چاهکوه
مسجد شیخی
بنگلهٔ بستکی
مسجدکُوِردان
مسجد سلطان العلماء
بازارمساح
سد شماره یک جناح
لاورها و تفریح‌گاه‌های اطراف جناح
قلعه قلات جناح
چاه سنگی دوک جناح
مسجد چالهٔ کوخرد
قلعه ایلود
مسجدخالدی لنگه
مسجدجامع قشم
مسجد توران شاه
قلعه کوهیج
مسجدبربار
قلعه دیده‌بان
مسجدبرخ
مسجدکوشه
قلعه قلات
قلعه جناح
قلعه فتویه
مسجد جامع بستک
کاروانسرای بهر ترک
کاروانسرای کمبرده
کاروانسرای بون کوه
کاروانسرا
کاروانسرای مهران
کاروانسرای بلدنگ
کاروانسرای او شیرینو
کاروانسرای کوردان
کاروانسرای لَردِ محیا
کاروانسرای حیدر آبادی
کاروانسرای سه نخود
کاروانسرای نیمه
کاروانسرای گاگُلَکی
پل آبنما رودان
کلات گیوری - پاکوه رودان
آسیاب دومن
کریکی


[تصویر:  ?di=5133777470216]


.

+در هر 3 ثانیه یکی تو دنیا می میره ...

1،2،3 الان یکی مرد!!!

یادت باشه یکی از این سه ثانیه ها سهم ماست !!!

پس قبل از اینکه به 3 برسی قدر همه اون چیزایی که تو زندگیت داری و بدون"

یک . . . دو . . . سه . . .



.
پاسخ
 سپاس شده توسط مجید جلیلی ، بهروز کریمی ، رضا اله ورن
#12

+معبد هندوها:

[تصویر:  ?di=1413379358505]

معبد هندوها یکی از آثار تاریخی ودر عین حال جالب توجه شهر بندر عباس واستان هرمزگان است که ساختمان آن در سال 1310 هجری قمری در زمان حکومت محمد حسن خان سعد الملک حاکم وقت بندر عباس از مــــــحل جمع آوری هدایای هندوها توسط تجار هندی ساخته شده است.اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهار گوش میانی که بروی آن گنبدی قـرار گرفته است .سبک معماری این گنبد را مقرنس های پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبد های موجود درسواحل خلیج فارس بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت میسازد. طرح این بنا کاملاًازمعماری معابد هندی متأثر است .



[تصویر:  300px-Mabad-henduha-1.jpg]
پرستشگاه هندوها در سال ۱۳۸۵ خورشیدی.



[تصویر:  300px-Mabad-henduha-3.jpg]
پرستشگاه هندوها



[تصویر:  300px-Mabad-henduha-2.jpg]
یکی از نقاشی‌ها دیواری‌های پرستشگاه هندوها





طرح این بنا کاملاً از معماری پرستشگاه‌های هندی متاثر است. این معبد از جمله نشانه‌های معدود تاریخی بندرعباس است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند.



+ساختمان پرستشگاه

اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته. سبک معماری این گنبد را مقرنس‌های پیرامون آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می‌سازد.

ساختمان اتاق معبد و محراب در قسمت شمال معبد واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌است و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند. داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است.


[تصویر:  hindotemple_3750.jpg]

+چگونگی ساخت

بنابه گفته استاد باستان شناسی ایران، این معبر برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس که از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش سکونت داشته و به کارهای تجاری می‌پرداختند ساخته شد که یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند است. دکتر فخری دانشپورکه مدت ۶ سال است برروی این معبد به تحقیق می‌پردازد می‌گوید: هندوها پیروان مکتب برهمنی (کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا معتقدند) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است. وی با بیان این که در هند اغلب معابد برهمنی، سنگی است خاطرنشان کرد: معبد هندوها در بندرعباس طبق موقعیت جغرافیایی در زمان ساخت از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده‌است.

+معماری پرستشگاه هندوها

وی درباره معماری معبد هندوها گفت: ساختمان اتاق معبد و مهراب در قسمت شمال هند واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌است و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند.داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است. از داخل راهرو غربی راه پله‌های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می‌شود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده‌است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می‌شود. همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است. معبد هندوها ۱۱۶ سال پیش ساخته شد و یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی‌های آن از بین رفته و بنا هم به علت مصالح ساخت موجود و تغییرات آب و هوایی با وجود مرمت‌های پی در پی هنوز آثار ویرانی در آن به چشم می‌خورد.این معبد یکی از آثار منحصر به فردی است که از سوی پولدارهای شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و در سال ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش که بندرعباس را ترک کردند، بت‌هایی که در معبد و در طاقچه محراب بود نیز با خود بردند و این بنا کم کم مخروبه شد تا این که از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تعمیر اساسی شد و هنوز نیاز به تعمیر دارد، البته به شرط آن که حالات اولیه بنا از بین نرود. معبد هندوها از تابستان سال ۱۳۸۴ تا کنون به بهانه مرمت تعطیل است.

+درون پرستشگاه

از داخل راهرو غربی راه پله‌های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می‌شود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده‌است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می‌شود. همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان می‌دهد. در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است.گفتنی است، معبد هندوها ۱۱۶ سال پیش ساخته شد و یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی‌های آن از بین رفته و بنا هم به علت مصالح ساخت موجود و تغییرات آب و هوایی با وجود مرمت‌های پی در پی هنوز آثار ویرانی در آن به چشم می‌خورد.

+آثار منحصر به فرد

این معبد یکی از آثار منحصر به فردی است که از سوی پولدارهای شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و در سال ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش که بندرعباس را ترک کردند، بت‌هایی که در معبد و در طاقچه محراب بود نیز با خود بردند و این بنا کم‌کم مخروبه شد تا این که از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تعمیر اساسی شده‌است. هم اکنون عملیات مرمت این معبد به دلایل نامعلومی متوقف شده‌است.


[تصویر:  450px-Mabad-5.jpg]
نمای داخلــــی بنا

.

+در هر 3 ثانیه یکی تو دنیا می میره ...

1،2،3 الان یکی مرد!!!

یادت باشه یکی از این سه ثانیه ها سهم ماست !!!

پس قبل از اینکه به 3 برسی قدر همه اون چیزایی که تو زندگیت داری و بدون"

یک . . . دو . . . سه . . .



.
پاسخ
 سپاس شده توسط حمید رضا نظری ، احسان نظری ، بهروز کریمی
#13
معرفی کلی روستای سوره(ساورا)

روستای سوره(ساورا) واقع در آذربایجان جمهوری اسلامی ایران می باشد و در شمال غربی ترین نقطه ی ایران می باشد و با مرکز استان آذربایجان غربی (ارومیه) دارای 100 کیلومتر فاصله است و این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان سلماس که فاصله آن از شهر سلماس حدود 3 کیلومتر است که بعد از روستای ساورا شهر تازه شهر واقع است که فاصله آن تا تازه شهر حدود 2 کیلومتر می باشد .
روستای ساورا در زلزله سال 1309 سلماس بدلیل نزدیکی بسیار زیاد آن به شهر سلماس کاملا ویران شد و روستا را در محل دیگری که همان محل جدید بنا نهادند و محل جدید ساورا با محل قدیم دارای فاصله بسیار کمی می باشد .
ساورا دارای مراکز صنعتی و تجاری زیادی از جمله سردخانه 2000 تنی نرسیده به بهشت زهرا و محل میوه تره بار و محل های بسیار زیاد جمع آوری میوه زیر درختی و کارخانجات تولید سبد های پلاستیکی و نیز کارگاه های تولید جعبه ی چوبی برای سیب و انگور و میوه های دیگر و ... می باشد.
این روستا جزو بزرگترین روستاهای بخش مرکزی سلماس و کل شهرستان سلماس می باشد ولی با مهاجرت مردم روستا از روستا به شهر سلماس و و یا شهر های هم جوار و یاشهرهای بزرگتر دیگر از وسعت و جمعیت این روستا روز به روز کاسته می شود و این کاملا به ضرر روستا می باشد.
روستای ساورا بدلایل زیادی از جمله قرار داشتن بین شهر های سلماس و تازه شهر و داشتن فاصله بسیار اندک و می توان گفت در حد صفر از گسترش زیادی باز مانده است چون این دو شهر دارای وسعت بسیار زیادی نسبت به ساورا می باشد که باعث می شود مسئولین امکانات زیادی را در اختیار روستا قرار ندهند و در اختیار این شهرها را قرار دهند که این کار ها باعث این گونه مشکلات در روستا می شود. از جمله نداشتن دبیرستان پسرانه و دخترانه و ....و نیز روستای سوره بدلیل نزدیک بسیار زیاد با سلماس و منطقه اسلام آباد سلماس از گسترش مزارع و باغات بازمانده است و باغات ساورا به مناطق مسکونی و تجاری و حتی کارخانه ها تبدیل شده است و تا اندک زمان دیگر این روستا جزو محدوده شهری خواهد شد و این عمل به ضرر خود روستا می شود و فضای سبز روستا نابود می شود ولی در مقابل زمین های کشاورزان زحمت کش به متراژ شهری افتاده و بسیار گران می شوند و لی این کار در مقابل از دست رفتن باغات و مزارع و فضای سبز روستا واقعا هیچ است.

آثار تاریخی روستا :

محل قدیم روستای ساورا ( وضعیت فعلی : تبدیل شده به باغات)


کارخانه خشک کنی زرد آلو ( وضعیت فعلی: نیمه ویران وغیر فعال)

کلیسای قدیمی ساورا در محل قدیمی ساورا(وضعیت فعلی: نسبتا فعال)


آرامگاه ارامنه پیش از زلزله 1309 سلماس( وضعیت فعلی : نسبتا ویران)


[تصویر:  28595782835069909289.jpg]

[تصویر:  59990064187795993168.jpg]

[تصویر:  50347080486758700583.jpg]

[تصویر:  04620827855111302031.jpg]

[تصویر:  83841968911771597583.jpg]

[تصویر:  92430632116355073792.jpg]








اگر دریابی که در وجود هر انسانی روح خداوند نهفته است آیا باز هم حاضر خواهی شد به کسی توهین کنی؟
پاسخ
 سپاس شده توسط مرضیه شریعتی ، احسان نظری ، مجید جلیلی ، بهروز کریمی ، حمید رضا نظری
#14
اَلیگودَرز مرکز شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان است.شهر الیگودرز در ناحیهٔ کوهستانی و با آب و هوایی سرد در شرق لرستان واقع شده است. دیرینگی شهر الیگودرز به بیش از ۷۰۰ سال پیش می‌رسد. گویش اغلب مردمان این شهر لری بختیاری است. الیگودرز در گذشته از چهار محلهٔ ورزندان، مجیان، ده تیرانی و ده محمدرضا تشکیل شده بود هرچند که توسعه اخیر شهر این مرز بندی را نامحسوس کرده است.[
موقعیت جغرافیایی [ویرایش]

الیگودرز بین ۴۹ درجه و ۴۲ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۴ دقیقه عرض شمالی واقع شده است.از نظر موقعیت نسبی، الیگودرز در نیمه شمالی شهرستان قرار گرفته است.این شهر از طریق محور شمالی با شهرهای خمین، محلات، اراک و از طریق محور جنوبی با شهرهای ایذه و فریدون شهر، از طریق محور شرقی با شهرهای داران، گلپایگان و خوانسار و از طریق محور غرب و شمال غربی نیز با شهرهای ازنا، دورود، بروجرد و خرم‌آباد ارتباط دارد.شهر از نظر تقسیمات سیاسی در بخش مرکزی و در محدوده دهستان خمه واقع شده است.[۱]
[تصویر:  84236354995807936550.png]
راه‌های ارتباطی [ویرایش]

شهر الیگودرز از خرم‌آباد ۱۳۵ کیلومتر،[۱] از اراک ۱۲۸ کیلومتر، از اصفهان ۲۳۳ کیلومتر و از تهران ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.این شهر از نظر موقعیت ارتباطی نسبت به محورهای استانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.[۲]


ریشهٔ نام

در وجه تسمیه الیگودرز روایت‌های گوناگونی وجود دارد. از آن جمله، روایت ساکنان بومی شهر است. بر مبنای این روایت، واژه الیگودرز، ترکیبی از واژه (آل) به معنی خاندان و گودرز است. بر این اساس مردم الیگودرز خود را به گودرز پهلوان یکی از شخصیت‌های معروف شاهنامه نسبت می‌دهند که با گذشت زمان، ترکیب آل گودرز کم کم به الیگودرز تبدیل شد.وجود طایفه گودرزی در این شهر، این باور را تشدیدکرده‌است.نشانه‌های تاریخی نیز نشان می‌دهد که در محدوده شهر الیگودرز در حدود هفده قرن پیش از میلاد، تمدن‌هایی وجود داشته‌است. البته در تپه‌های شمال غربی آثاری کشف شده‌است که به دوران پیش از اشکانیان و هخامنشیان تعلق دارد. برخی دیگر نیز وجه تسمیه آن را از واژه آلیورز یا آل ورز دانسته اند. در گذشته این منطقه بخش عمده ای از گندم غرب ایران را تولید می‌کرد و به خاطر پر بار بودن محصول گندم ها به رنگ قرمز در می‌آمدند به همین خاطر عده‌ای معتقدند این نام ترکیبی از کلمهٔ آل به معنای قرمز و ورز به معنای کشت است. همچنین این نام را آمیزه‌ای از دو واژه اَل به معنای عقاب و گودرز دانسته‌اند.[نیازمند منبع] بهترین وجه تسمیه ای که با توجه به آواشناسی و تاریخ و همچنین مستندات کشف شده از مکانهایی مانند روستای گورچین بر نام این شهر مترتب میباشد، واژۀ (ایل گودرز) میباشد، یعنی مکانی که ایل و عشیرۀ گودرز که احتمالاً منظور همان گودرز کشواد است، در این مکان ساکن بوده اند. وجود مقبره ای که به نام اکبر علی در این شهر موجود است، کاملاً مطابق با نحوۀ ساخت مقابر پیشدادیان می باشد. برخی دانشمندان اظهار می کنند که ایل یک واژۀ مغولیست، در صورتیکه قدمت این تواریخ به سالها پیش از بوجود آمدن قوم مغول بر میگردد.
دیرینگی

از تاریخ الیگودرز اطلاع دقیق و کاملی در دست نیست اما از شواهد و ساختمان‌های ساخته شده در این شهر این گونه به نظر می‌رسد که تاریخ این شهر بیش از ۷۰۰ سال نیست.[۴] می‌گویند الیگودرز در قدیم دارای بافت شهری منظم بوده‌است که در زمین‌لرزه سال ۱۲۸۲ در سیلاخور که طبق آمار مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگ‌ترین زلزله ثبت شده و به قدرت تقریبی ۸ ریشتر بوده به ویرانه‌ای تبدیل گردیده است. به مرور زمان و مهاجرت گسترده عشایر و روستاییان اطراف سبب توسعه نا منظم این شهر شد.[نیازمند منبع] بر اساس مدارک به دست آمده از حفاری های قلعه مندیش و تپه‌های اطراف شهر قدمت شهر فعلی الیگودرز به بیش از هفتصد سال پیش می‌رسد مردم الیگودرز، مذهب شیعه قدیم (علوی) داشته‌اند و خانقاه آن، مرکز تعلیمات دینی قزلباشان و درویشان بوده است. شاه اسماعیل صفوی در یکی از سفرهای خود از این خانقاه دیدن کرده است.البته در حدود هفده قرن پیش از میلاد شهری با همین نام در همین منطقه وجود داشته که به دلایل نامعلوم از بین رفته است .شهر الیگودرز قبلا زیر نظر گلپایگان و سپس بروجرد بوده است ولی در سال ۱۳۲۷ با تاسیس فرمانداری الیگودرز شهر الیگودرز به عنوان مرکز شهرستان الیگودرز انتخاب شد.[۴]
[تصویر:  05937351388126489398.jpg]
آبشارهای الیگودرز

آبشار آب سفید
آبشار چکان
آبشار تاف
آبشار وارگ
آبشار برنجه
آبشار تیندر
آبشار لوچ
آبشارهای دورک
آبشار چونگ شنه
آبشار دره ماهی
آبشار مبارک آباد

[تصویر:  25353445742642193858.jpg]ابشار اب سفید

موقعیت طبیعی

الیگودرز در ناحیه کوهستانی زاگرس مرکزی قرار گرفته است و نزدیک به ۲،۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در امتداد شرق به غرب کشیده شده است. در ضلع شمالی و جنوبی شهر اراضی ناهموار با ارتفاعات و قله‌های متعدد پراکنده‌اند به همین دلیل نیز از آب و هوای نسبتاً سرد کوهپایه ای برخوردار است.
[تصویر:  30234322919302840671.jpg]
[تصویر:  19581740391827404995.jpg]
مهم‌ترین ارتفاعات

کوه سیاه، کوه سفید، کوه ریواس، کوه میال، مندیش، سیاتیر، امیر کوه، ارتفاعات باجگیران و به علاوه در اطراف شهر کوه های دیگری نیز پراکنده اند که مهمترین آنها عبارتند از : چهل گز در شمال شرقی، علی بلاغی در شمال و کمربسته در شمال شرقی و همچنین از کوههای دورتر از شهر می‌توان به قالی کوه، اشترانکوه و تمندر اشاره کرد.
[تصویر:  33617342359722822976.jpg]
اشترانكوه كه به آلپ ايران معرف است با درياچه گهر آن يكي از زيباترين كوههاي ايران است/
[تصویر:  40876235898137950347.jpeg]
شريف ترين دلها دلي است كه انديشه ي آزار كسان درآن نباشد. زرتشت/
پاسخ
 سپاس شده توسط محمد جواد رضایی ، مرضیه شریعتی ، فاطمه اسمعیلی سوره ، حسین ترکی ، احسان نظری
#15

[تصویر:  ?di=1413380469049]




بناي امامزاده ابتدا به سبك چهار طاقي بوده كه گنبد زيبايي آن را پوشش مي داده است . در سال 1340 ه . ش اين مجموعه تخريب و مجددا منطبق بر بناي قديمي نو سازي گرديده است . گنبد ،از نوع تك پوششي بوده كه با واسطه ي چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حد فاصل گوشواره ها و گنبد ، هشت نورگير تعبيه شده است . تزيينات گنبد از داخل مقرنس و گره سازي بوده و سوره ي جمعه به خط زيباي ثلث و به قلم استاد جواد مير محمد رضايي زنجاني بر آن نوشته شده است . در نماي بيروني نيز آيات قرآني به خط ثلث زنجيري نوشته شده است . ضريح حرم كه در اصفهان ساخته شده در سال 1358 ه . ق نصب گرديده است . قديمي ترين قسمت اين بقعه ، سر در ورودي سمت شمالي و مناره هاي واقع در طرفين آن است . اين سر در به سال 1341 ه . ش توسط معمار ابراهيم سلطاني ساخته شده و بالاي مناره ها ، آيه ي 55 سوره ي احزاب به خط زيباي ثلث به قلم استاد اخيرالذكر رقم گرديده است
[تصویر:  ?di=813380469046]

[تصویر:  ?di=1113380469041]

[تصویر:  ?di=1313380469047]

[تصویر:  ?di=013380469042]

بير اوچايديم بو چيرپينان يئلينن
باغلاشايديم داغدان آشان سئلينن

آغلاشايديم اوزاق دوشن ائلينن

بير گؤرئيديم آيريليغي كيم سالدي

اؤلكه ميزده كيم قيريلدي كيم قالدي !؟

پاسخ
 سپاس شده توسط حمید رضا نظری ، مهدی بیات ، رحمان مولایی
#16
مدرسه و مسجد خانم
[تصویر:  ?di=813389956985]


وجود مناره های قطور و کوتاه بر فراز سردر زیبا که دارای تزئینات بدیع آجرکاشی است که قابل مقایسه با مدرسه سپهسالار (شهید بهشتی)تهران است.همچنین تزئینات پرکاری که بخش اعظمی از سطوح خارجی نمای سردر(که ذکرهای مقدس الله محمد و علی برپیشانی سردر ورودی به خط معقلی به شیوه اجرکاشی نقش شده)نمای بخشهایی از حجره های مشرف به میانسرا نیز بوسیله آجر کاشی با یک عقب نشینی به دیوارهای آجری نماهایی با قوس جناغی و هلالی بوجود آورده که سطوح فوقانی آنها مزین به نقوش هندسی ،گل و بوته و عموما با رنگ های رایج دوران قاجار یعنی رنگ های زرد و نارنجی و مشکی و سفید و صورتی رنگ آمیزی شده است.تمامی این تکنیک های معماری و موتیهای تزئینی منحصرا مشخصه معماری دوران قاجار است که در اذهان تداعی می شود.

[تصویر:  ?di=013389956985]

مسئله دیگر که شاخص این مسجد و مدرسه می تواند باشد این است که ساخت مساجد و مدارس و بعضا بناهای عام المنفعه از سوی بانوان متدین و مقتدر در طول تاریخ جامعه ما سابقه ای بس طولانی دارد و این امر بر ارزش و اعتبار و جتیگاه ویژه این دنیای مذهبی بسش از پیش افزوده است.

[تصویر:  ?di=6133899569814]

برای نمونه می توان مدرسه مادرشاه یا مدرسه چهارباغ اصفهان را ذکر کرد که به دستور مادرشاه سلطان حسین صفوی به تاریخ 1114 ساخته شده که با گذشت بیش از دو قرن همچنان اعتبار و پویایی خود را در عرصه فرهنگ و معماری حفظ کرده همچنین بنای مسجد با شکوه گوهرشاد در مشهد که به درخواست همسر شاهرخ تیموری بنا شده ونمونه های دیگر که لیانگر حضور و نفوذ گسترده و مقتدرانه زنان در عرصه جامعه از ادوار و ازمنه قدیم بوده تا کنون.

تاریخ ساخت مسجد و مدرسه خانم با استناد به کتیبه سردر این بنای مذهبی به سال 1322هجری قمری باز میگردد که به درخواست جمیله خانم دختر حسین قلی خان ذوالفقاری نظام الدوله ،خواهر ذوالفقار خان اسعدالدوله ساخته شده.

همچنین به موجب وقفنامه آن که در سال 22 محرم الحرام سال 1326 هجری قمری تنظیم گردیده این بانوی مجلله که قبل از اتمام و انجام ساخت بنا وفات نمود و دختر خود بنام قمر تاج خانم را بعنوان اولین و نخستین متولی آجا برگزید.

صحن و میانسرای مسجد و مدرسه خانم به شکل هشت ضلعی می باشد که در ضلع های شرقی و غربی و شمالی آن 12 حجره برای سکونت طلاب علوم دینی ساخته شده شبستان دارای محراب زیبای کاشیکاری شده ای است به گونه ای که تمامی موتیف های تزئینی کل بنا در آن تکرار می شود مسجد و مدرسه خانم دارای 120 سال قدمت میباشد و متعلق به اواخر دوره قاجار است از این رو در میان مساجد بر جای مانده در سطح شهر زنجان قدمت کمتری دارد.

[تصویر:  ?di=15133899569816]
بير اوچايديم بو چيرپينان يئلينن
باغلاشايديم داغدان آشان سئلينن

آغلاشايديم اوزاق دوشن ائلينن

بير گؤرئيديم آيريليغي كيم سالدي

اؤلكه ميزده كيم قيريلدي كيم قالدي !؟

پاسخ
 سپاس شده توسط حمید رضا نظری ، رحمان مولایی ، مهدی بیات
#17
خانه توفیقی زنجان


[تصویر:  ?di=1513399225696]





1-موقعيت طبيعي

با عنايت به موقعيت گسترش شهر در جهت شرقي و غربي و وجود رود خانه معروف زنجان چاي در جنوب شهروهمچنين مد نظر قرار دادن رشته كوههاي ضلع شمالي شهر بناي توفبقي در قسمت شرقي شهر و در حد فاصل رشته كوههاي مزبور رودخانه زنجان چاي ( در قسمت شمالي رود خانه ) واقع گرديد .

2- موقعيت فعلي

بناي توفيقي دربافت قديمي شهر در محله معروف به غريبيه بالا كه به محله خرابه رجي نيز مشهور بوده ، قرار دارد . اين بنا از شمال غرب نزديك به دروازه رشت و از جنوب نزديك به دروازه رشت و از جنوب نزديسك به دروازه قزوين مي باشد .

3- تاريخچه بنا :

بناي توفبقي از جمله بناهاي اواخر دوران قاجار و اوايل پهلوي بوده كه اين امر با توجه به نوع معماري و تزيينات بكار رفته در آن بخوبي مشاهده مي باشد .

شماره ثبت اين اثر 2664 به تاريخ 25/12/78 مي باشد .

4- مشخصات بنا :

بطور كلي بناي توفيقي از نقطه نظر سبك معماري و سياق تزئيني مصاديق الگوي متقارن معمول و رايج در اواخر قاجار و اوائل پهلوي ساخته شده اند مي باشد . اين تقارن در شيوه معماري داخلي و سبك تزئيني در نماي خارجي به نقطه اوج مي رسد لمبه كاري شده با طرحها و رنگهاي زيبا در نماي داخلي و سقف و همچنين بخشهاي آجر كاري شده در طرحها و موتيف هاي تزئيني متعدد ، از جمله شاخص هاي معماري و شيوه تزئيني اين اثر تاريخي مي باشد . اين بنا منزل مسكوني مرحوم علي اكبر خان توفيقي نخستين شهردار و رئيس بلديه شهر زنجان بوده است .

5- نوع بهره برداري و خصوصيات بارز بنا :

در حال حاضر بنياد شهيد استان زنجان در نظر دارد از بناي مزبور به عنوان گنجينه آثار شهيدان استان استفاده و بهره برداري نمايد فلذا بدين منظور نيز اقداماتي اجرائي را در زمينه مرمت ، باز سازي و استحكام بخشي بنا انجام داده است .

6- عوامل تزئين شده ونوع آنها :

اولين نكته اي كه در بدو ورود به منزل توفيقي نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي نمايد ، حجم پيش آمده تالار طبقه اول با ستونهاي گرد آجري آن در قسمت ورودي ساختمان مي باشد ، در واقع پر كار ترين بخش نماي اين ساختمان از نظر كار نماسازي با آجر همين حجم بيرون زده تالار مي باشد آجر چيني رخبام در نماي جنوبي و همچنين آجر كاري ساده و مختصر دو طرفدر اصلي ، در جبهه جنوبي از جمله بخشهاي تزئيني بنا مي باشد ، از ديگر موارد تزئيني اين اثر مي توان بوجود تزئينات گچبري ، نگارها ، گچكاري ديوارهاي طبقه اول در محل تلاقي سقفهاي كاذب استفاده از لمبه با طرح ها و رنگهاي زيبا و بكار بردن آجر هاي تزئيني به شكلهاي قاب بندي در طرحهاي مختلف به سبك تزئين بي نظير آن اشاره نمود .

7- نحوه مالكيت بنا و مشخصات ثبت آن در رديف آثار تاريخي :

با عنايت به بررسي به عمل آمده مالكيت بنا در حال حاضر به نام بنياد شهيد انقلاب اسلامي استان زنجان مي باشد و همانطوريكه قبلاً ذكر شده اين بنياد در نظر دارد گنجينه آثار هداي استان را در اين بنا دائر نمايد .

در زمينه ثبت اين اثر در فهرست آثار تاريخي نيز تا بحال اقدامي صورت نپذيرفته است .

8- اقدامات انجام شده در مورد بنا ذكر مشخصات :

بناي توفيقي تا چند سال اخير بصورت منزل شخصي فعال و قابل استفاده بوده تا اينكه بنياد شهيد استان زنجان طي طرحي مصوب در نظر دارد تا بناي مزبور را گنجينه آثار شهداي استان زنجان دائر نموده و مورد بهره برداري قرار دهد لذا در اين راستا اقدامات حفاظتي و مرمتي را به انجام رسانيده كه مشروح آن در صفحه بعد آمده است.

9- توضيح ضروري و اختصاصي بنا :

نظر به اينكه بناي مزبور منزل اولين شهردار زنجان (آقاي اكبر توفيقي ) مي باشد و از آنجائيكه نامبرده فردي خير باني بناهاي عام المنفعه ديگر همچون رختوشويخانه ، كارگاه و غيره ... در سطح استان بوده كه تماماً يا در فهرست آثار ملي ثبت شده و يا در حال ثبت مي باشد لذا ضروري مي نمود تا منزل شخصي وي نيز در فهرست آثار تاريخي كشور به ثبت برسد .

اشاره به اقداماتي كه در دوره هاي گذشته روي بنا انجام شده است .

1- توسعه و يا تعميرات و دخل و تصرف انجام شده تاكنون

2- رطوبت زدايي ديوارهاي بيروني (زه كشي )

3- مرمت سقف طبقه همكف

4- تعمير و مرمت آجر كاري نما

5- مرمت بغل درگاهها

6- تعويض ستونهاي چوبي ايوان

7- مرمت و باز سازي سقفهاي كاذب ( تزئيني و غيره تزئيني )

8- مرمت و باز سازي در و پنجره هاي چوبي

9- بازسازي در و پنجره هاي چوبي

10- مرمت و يا تعويض ناودانيها

[تصویر:  ?di=12133992256916]

همانطوری که در طبیعت حیوانات به غیر از هم نوع خود با حیوان دیگری معاشرت نمی کند و سعی دارند خود را از حیوان های بیگانه دور نگه دارند این قانون در مورد انسان ها هم صادق است .هیتلر
پاسخ
 سپاس شده توسط بهروز کریمی
#18
عمارت دارای زنجان

[تصویر:  ?di=913399232275]

بنای دارائی
اداره مالیه ( دیوان استیفاء )

عمارت دارایی در بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته ، ظاهراً این بخش از شهر در اواخر دوره فاجار و اوائل حکومت رضا خانی تقریباً مقارن با اواخر جنگ جهانی دوم از سوی دولت وقت بصورت مجموعه ای به اماکن و ساختمانهای دولتی اختصاص می یابد که عبارت بودند از عمارت دارایی در باغی معروف به همین نام ، بنای دخانیات ، اداره غله ، انبار قند و شکر
به هر حال بنای دارایی طبق کتیبه ای که بر فراز سردرهای ورودی جبهه شمالی و جنوبی بنا نقش شده تاریخ ساخت آن به سال 1316 هجری شمسی اوائل حکومت رضا خانی باز میگردد که از همان ابتدا به امور مالیه اختصاص می یابد .


[تصویر:  ?di=0133992322713]












عمارت دارائی حاصل فعالیت و نوآوری معمارانی چون وارطان هوان سیان ، پل آبکار و گابریل گورکیان است که در دهه های نخست سده قرن بیستم تأثیر بسیار مثبت و مهمی را بر روی معماری نوین ایران داشتند ، دوران فعالیت آنها مصادف با تحولات عمیق هنری و معماری در اوائل قرن بیستم در اروپا بود در واقع همزمان با اوج فعالیت معماران بزرگ اروپایی که همگی از پیشگامان مکتب هنر نو و جنبش معماری مدرن بوده اند .
بدین ترتیب این معماران که از ارامنه کشور بودند متأثر از این جریان و روند با فعالیت در رشته معماری به اشاعه اصول و مبانی مکتب هنر نو و جنبش معماری مدرن پرداختند و نهضت جدیدی را در گستره معماری ایران بوجود آوردند و آثار زیبایی راخلق نمودند .
بر اساس اسناد و مدارک موجود عمارت زیبای دارایی یکی ار آثار ارزنده ای است که در این رهگذر توسط پل آبکار بوجود آمده و میرزا محمد علی مستوفی پیشکار خمسه نخستین رئیس مالیه آن بود.
این اثر به شماره 2335 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
1 – موقعت طبیعی :
بنای دارایی در مرکز شهر زنجان و در داخل بافت قدیمی شهر ، موسوم به سرچشمه واقع گردیده که با توجه به بافت فعلی حدوداً در ضلع شمالی شهر که با شیب ملایمی منتهی به ارتفاعات می شود قرار گرفته است .
2 – موقعیت فعلی :
بنای دارایی در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و در قسمت غربی خیابان طالقانی قرار گرفته این بنا در ضلع شمالی به کوچه دارایی و در قسمت غربی به کوچه کریم انصاری و دادگستری منتهی می شود . این بنا با پلانی مستطیل شکل به ابعاد 15 × 22 متر در جهت شرقی به غربی در وسط باغی به مساحت 18 هزار متر مربع واقع گردیده بود .
3 – تاریخچه بنا :
با عنایت به نوشته یادبود در قسمت بالای پنجره طبقه دوم که بیشتر آن از بین رفته در سال 1316 شمسی بعنوان ساختمان اداری ساخته شده و بانی ان نیز حکومت وقت بوده که بمناسبت دوازدهمین سال جلوس رضا خان تاسیس گردیده ، این بنا با نظارت آقای مستوفی که مسئول حسابرس مالیاتی وقت بوده ساخته شده و سپس تحویل اداره دارایی گردیده است .


[تصویر:  ?di=813399232271]







4- مشخصات بنا :
این بنا در سه طبقه و با خصوصیات معماری دوره پهلوی (رضا خان) از قبیل پنجره های متعدد ، تراس ، قرینه سازی در طبقات ، ساخته شده . با عنایت به نوع معماری و خصوصیات بارز آن به راحتی می توان نفوذ شیوه های معماری اروپا را در معماری این بنا تشخیص داد . از جمله مصالح بکار رفته در بنا می توان سنگ ، آجر ، آهک ، سیمان ، آهن را نام برد .
5 – نوع بهره برداری و خصوصیات بارز بنا :
با توجه به عنوان نام بنا ( موسوم به دارایی ) این بنا در حال حاضر بصورت ساختمان اداری دارایی مورد استفاده می باشد و از خصوصیات بارز بنا می توان به محل قرار گرفتن بنا در وسط باغی مشجر اشاره نمود . که جهت رسیدن به ورودی اصلی می بایست مسیری را در حدود 250 متر طی نمود تا به حوض سنگی مدخل که به شکل مدور است برسیم .
6 – عوامل تزئین شده و انواع آنها :
از عوامل تزئینی نمای بنامی توان به ازاره های سنگی به ارتفاع 25/1 سانتی متر که دور تا دور بنا رادر برگرفته و سپس با آجر چینی انجام گرفته اشاره نمود نمای پنجره ها از بیرون با اجرای قوس هلالی ، زیبایی خاصی را به بنا بخشیده در جلوی ورودی شمالی و جنوبی بنا دو حوض زیبا قرار گرفته که حوض شمالی به قطر 12 متر ولی حوض جنوبی در حال حاضر موجود نمی باشد این دو حوض بصورت قرینه و از طریق آبراهی که از زیر بنا می گذشته به هم ارتباط داشته اند و آبیاری باغ مربوطه نیز از طریق قناتی که از محل می گذشته انجام می شده .
7 – نحوه مالکیت بنا و مشخصات ثبت آن در ردیف آثار تاریخی :
بنای مزبور در حال حاضر در اختیار اداره کل امور اقتصادی دارایی استان زنجان می باشد که مالکیت نیز با اداره مستقر در بنا می باشد .
این اثر به شماره 2335 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
8 – اقدامات انجام شده در مورد بنا ذکر مشخصات :
با توجه به اینکه بنای مزبور تحت اختیار اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان می باشد اقداماتی نیز در زمینه مرمت اندام بنا در زمینه حفظ ظاهری و نمای بنا انجام داده است . و همین دور تا دور بیرونی بنا ناکش جهت جلوگیری از ورود رطوبت به بنا حفر گردیده است .
9 – توضیح ضروری و اختصاصی بنا :
با عنایت به اینکه بنای دارایی در مرکز شهر زنجان جزیی از مجموعه تاریخی سبزه میدان و بازار تاریخی و همجوار با بنای تاریخی دیگر از جمله خانه ذوالفقاریها ، مسجد جامع ، مسجد خانم ، خانه وزیری و غیره می باشد و با توجه به سر پا بودن و استحکام اندام بنا خفظ و حراست آن و جلوگیری از تخریب های احتمالی ضروری می نماید .همچنین از انجائیکه اداره دارایی در صدد است بزودی بنا مزبور را بمنظور ساختمان جدید الاحداث تخلیه نماید ثبت اثر فوق و پیشنهاد در مورد واگذاری آن به مدیریت میراث فرهنگی با در نظر گرفتن تصمیمات سالهای 74 بمنظور ایجاد ساختمان اداری متبوع قابل توجه بوده و همخوانی دارد .

[تصویر:  ?di=813399232278]

[تصویر:  ?di=12133992322715]

[تصویر:  ?di=1213399232287]

[تصویر:  ?di=16133992322814]

[تصویر:  ?di=1013399232289]
پاسخ
 سپاس شده توسط گلشید دلاور


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان