..::Iranian Truss Structures Simulation Association::..::انجمن شبیه سازی سازه های خرپایی ایران ::..
عکس از واژگونی شدن پل - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ..::Iranian Truss Structures Simulation Association::..::انجمن شبیه سازی سازه های خرپایی ایران ::.. (http://itssa.ir/forum)
+-- انجمن: آرشیو (http://itssa.ir/forum/forumdisplay.php?fid=36)
+--- انجمن: عکس (http://itssa.ir/forum/forumdisplay.php?fid=38)
+--- موضوع: عکس از واژگونی شدن پل (/showthread.php?tid=125)

صفحه‌ها: 1 2


عکس از واژگونی شدن پل - محمد جواد رضایی - 10-25-2011

سلام
اینم از واژگون شدن پل
به نظر شما دلیل این پیشامد چی میتونه باشه؟؟؟؟

[تصویر:  36188_255.jpg]

[تصویر:  36184_493.jpg]

[تصویر:  36187_698.jpg]

[تصویر:  36186_364.jpg]

[تصویر:  36185_785.jpg]

[تصویر:  36182_820.jpg]

[تصویر:  36187_698.jpg]


RE: عکس از واژگونی شدن پل - علی رنود - 10-25-2011

سلام
زیر پل به فرم بال هواپیماست پس باعث تقویت اثر ارتعاش پل بر اثر باد بر روی پل میشه و از طرف دیگه پایه هایی که کار گذاشته شده مهار کافی برای پل نبوده با توجه به بار ترافیکی بر روی پل به نظر من احتمال داره مکانیک خاک محل مورد نظر هم دخیل باشه
تموم اینا در حد احتماله که شاید دست به دست هم داده باشن تا اینطور شده باشه
امیدوارم جناب شفقی ما رو راهنمایی کنن
یا حق


RE: عکس از واژگونی شدن پل - محمد جواد رضایی - 10-25-2011

به نظر خود من کم بودن مقاومت بتن و اجرا ضعیف آن باعث بروز چنین حادثه ای شده




RE: عکس از واژگونی شدن پل - سعید قاسم پور - 10-30-2011

با سلام
ضمن تشکر از جناب رضایی بابت ایجاد ای تاپیک، خواستم من هم در این بحث شیرین تون شریک باشم.
همانطور که مستحضرید طبق نشریه 139 وزارت راه، بارهای وارد بر پل به سه شکل زیر هستند:
1- بارهای قائم: مانند بار زنده(مثل هر نوع بار عبوری از روی پا) و مرده(شال وزن تی، پایه ها و وزن عرشه
2- بارهای جانبی: مثل بار باد، زلزله، فشار جانبی خاک، نیروی جریان آب، نیروی ترمز، نیروی برخورد پایه ها
3- بارهای خود کرنشی: مانند آثار دما، خزش تغییر طول نسبی ناشی از پیش تنیدگی قطعات

تمام بارهای فوق تک به تک در بوجود آمدن خرابی پل ها موثرند لذا این موضوع از یک طرف و از طرفی بحث مقاومت مصالح مورد استفاده هستش.خب این بارها، بارهای محاسباتی هستند که باتوجه به مقادیر بحرانی دیاگرام های خمش و برش و حالات بحرانی نیروهای فوق، قطعات سازه ای معینی طراحی می گردد. لذا ممکن است محاسبات مربور به پل درست بوده باشد ولی در اجرا، مقاومت مشخصه و مقادیر آرماتور پایه ها از مقدار طراحی کمتر بوده باشد و برعکس، یعنی اینکه محاسبات کلا اشتباه بوده باشد.

با توجه به اینکه تنها قستی از این پل فرو ریخته است لذا فرض دوم بنظر من باطل است و قطعا در اجرای سازه سهل انکاری شده است و مقادیر مشخصه بتن و مقدار آرماتور پایه و کاور درست اجرا نشده است.


RE: عکس از واژگونی شدن پل - محمد جواد رضایی - 10-30-2011

ار آقای مهندس قاسمپور کمال تشکر رو دارم
جا داره بقیه عزیزان هم در این بحث شرکت کنند
ممکنه نته ای به نظرشون بیاد که بسیار مهم باشه و از دید بقیه مخفی مونده
اگه به عکسها دقت شود چیدمان آرماتورها بسیار خوب بوده و لی بتن موجود به پودر تبدیل شده که این خود نشان دهنده عدم مقامت بتن طبق مقاومت مشخصه بتن است


RE: عکس از واژگونی شدن پل - مسعود شفقی - 10-30-2011


جناب مهندس رضایی دوست عزیز

بسیار ممنون و سپاس گذار از بایت این بحث

ممنون می شم اگه در ابتدا توضیحاتی در مورد این زلزله شامل (شدت، طول موج ها، کشور، شهر، سال وقوع و ...) و در صورت امکان جزئیات بیشتری بیان می کردید تا بشه دقیق تر و علمی تر مورد رو به بحث و گفتگو بزاریم و در غیر این صورت تمام صحبتها در حد نظریه خواهد بود.




RE: عکس از واژگونی شدن پل - احسان نظری - 11-30-2011

مهندس رضایی یه توضیح در باره این پل میدادی بد نبود هااااااا حداقل بگو کجاست ؟Confused


RE: عکس از واژگونی شدن پل - محمد جواد رضایی - 12-01-2011

این پل در کره ساخته شده که به علت رعایت نکردن مسایل اجرایی دچار این مشکل شده است




RE: عکس از واژگونی شدن پل kobe در ژاپن - سعید قاسم پور - 12-01-2011

با سلام
تصویری که جناب مهندس رضایی لطف کردن گذاشتن، مربوط میشه به واژگونی پل شهر Kobe در ژاپن که بدلیل زلزله 17 ژانویه 1995 به این روز افتاد.
تصاویر دیگری از آثار این زلزله رو براتون میزارم:

[تصویر:  90ard12d11daalxsebr.jpg]

[تصویر:  92hve5ie7ai5pok7szgq.jpg]

[تصویر:  voxrta9czthzyslm5t.jpg]

توضیحات:
زمین‌لرزهٔ کوبه یا زمین‌لرزهٔ بزرگ هانشین زمین‌لرزه‌ای است با بزرگای گشتاوری ۶٫۸ یا با بزرگی ‪ ۷/۳‬درجه در مقیاس ریشتر، که در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵، در ساعت ۵:۴۶ صبح شهر کوبه در ژاپن را به مدت ‪ ۲۰‬ثانیه لرزاند و در هم کوبید. این زمین‌لرزه یکی از بدترین رویدادهای طبیعی در ژاپن بود که خسارات شدیدی به بار آورد و باعث خرابی بسیاری از پل‌ها و سازه‌های دیگر شد.
کانون این زمین لرزه در عمق ‪ ۱۴‬کیلومتر آب‌های سواحل شهر کوبه اعلام شد، مسوولان ژاپنی، علت بالا بودن سطح آسیب‌ها و ویرانی‌های شهر کوبه را نوع این زمین لرزه می‌دانند که تقریبا در زیر منطقه و به صورت عمودی رخ داده بود. ویرانی شهر کوبه به مردم ژاپن این احساس را داد که با وجود پایان یافتن جنگ جهانی دوم، ژاپن همچنان آسیب‌پذیر است.

بعدها باوجود جبران آسیب‌های زمین‌لرزه و بازسازی بندر کوبه، مردمی که شاهد این رویداد بودند همچنان از مشکلات روانی آن رنج می‌بردند.
در نتیجهٔ این زمین‌لرزه ‪ ۶‬هزار و ‪ ۴۳۳‬نفر کشته و بیش از ‪ ۴۳‬هزار نفر زخمی شدند. حدود ‪ ۱۰‬درصد از کل تلفات این زلزله به علت آتش‌سوزی تاسیسات شهری پس از وقوع زمین لرزه بود. در جریان این زمین‌لرزه، حدود ‪ ۲۵۰‬هزار دستگاه ساختمان و تاسیسات زیر بنایی در استان هیوگو و استان‌های همسایهٔ آن تخریب شد.

خرابی‌های گستردهٔ ناشی از این زمین‌لرزه، سبب بی‌خانمان و آواره شدن ‪۳۰۰‬ هزار نفر شد. ژاپنی‌ها خسارت وارده به شهر کوبه ومناطق مجاور آن را در مجموع حدود یکصد میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.
مبلغی که دولت ژاپن برای بازسازی شهر کوبه اختصاص داد، در حدود ‪۱۶‬ میلیارد دلار بود. دولت‌های مرکزی، محلی و بخش خصوصی به طور نمونه در طول سال‌های بعد از این زلزله افزون بر ‪ ۱۲‬تریلیون ین برای بازسازی شهر کوبه هزینه کردند.

همین طور در آرشیو فیلم و عکس هام می گشتم که خوشبختانه فیلمی حدود 4.5 دقیق ای از زلزله کوبه ژاپن رو پیدا کردم که بزودی در همین تاپیک میزارمش.

فکر کنم الان بتوانیم بهتر در مورد عکس واژگونی پل بحث کنیم.


RE: عکس از واژگونی شدن پل - محمد جواد رضایی - 12-01-2011

بسیار ممنون از آقای مهندس قاسمپور به خاطر اطلاعات خوبشون

اطلاعاتی که من از عکسها داشتم مال سالهای قبل بود
ولی به نظر من چون قسمتی از پل خرابه قسمتیش سالم موندس به خاطر اشتباهات اجرایی بودس