..::Iranian Truss Structures Simulation Association::..::انجمن شبیه سازی سازه های خرپایی ایران ::..

نسخه‌ی کامل: طراحي و نكات اجرايي در سازه های ماکارونی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48
ممنون از خانم هارونی که از پیشکسوتان سازه سازی در مسابقات هستند و به این تاپیک و سایت توجه خاصی دارن
همچنان منتظریم دوستان تبادل نظر کنند آقایون به نفعتونه ها حالا از ما گفتن
یا حق
سلام
ديدم اين تاپيك يه گوشه داره غبار ميخوره گفتم دوباره با يه بحث جديد روشنش كنيم
ميخوام در مورد سه بعدي كردن و ساخت سازه ضربه اي بيشتر صحبت كنيم چون واقعا ساخت دقيقش زمانبر و سخته (انصافا هم طراحيش هم ساختش خيلي سخته)
دوستان نظراتشون رو بگن تا از تجربيات دوستان استفاده كنيم چون اينجا ديگه دوتا صفحه با يك زاويه ثابت نداريم زوايا متغيره و هر طرحي بايد يه روش ساخت بخصوصي داشته باشه اما آيا ميشه به يك روش ايده آل مثل سازه هاي بار متمركز رسيد كه هم دقيق باشه هم راحت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يا علي
سلام خدمت جناب علیزاده
به نظر تقریبا تموم کسایی که سازه میسازن بهترین طرح ها اون طرح هایی هستند که ساخت دقیق تری دارن(البته تقریبا مثل یک ضرب المثل میمونه)
به نظر من میشه طرح های اینچنینی رو با دقت بسازیم فقط کافیه طراحی ما بر مبنای قطعات پیش ساخته باشه که این کار، طراحی با اتوکد رو زمان بر میکنه ولی محصول ساخت بسیار دقیق درمیاد امیدوارم کمکی کرده باشم
یا حق
سلام خدمت اقایونی که اطلاعات خوبی تو این تاپیک گذاشتن برا من که تازه کارم جالب بود ی سوال داشتم به نظرتون اگه من که تازه کارم ازاین هفته شروع کنم برا ساخت میتونم تو مسابقه شرکت کنم؟! ممنون
سلام
شما از هرزمان که شروع کنید بهترین موقع است
و مسابقات بهترین زمان برای کسب تجربه

میتونید از کسانی که تجربه طراحی و ساخت دارند کمک بگیرید
موفق باشید
سلام خدمت خانم علوی و آقای رضایی که جواب کلی دادن
باید خدمتتون عرض کنم ساخت سازه نیازمند تمرین و تکرار هست و البته بیش تر از همه نیازمند یک راهنمای قوی و استاد خوب که بشه نکات کلیدی رو از اون یاد گرفت
اگر راهنمای خوبی داشته باشید یا خودتون اطلاعات خوبی داشته باشید مسلما میتونید با ساخت دقیق نتایج قابل قبولی برای مسابقات کسب کنید
اطلاعات بسیار مفیدی در این تاپیک وجود داره که در آینده هم بنده اطلاعات جدیدی به اون اضافه خواهم کرد
اگر از اطلاعات این تاپیک به طور کامل استفاده کنید و بتونید ساخت خوبی داشته باشید امید هست که نتیجه خوبی در مسابقات بگیرید
موفق باشید
یا حق


سرکار خانم علوی

با سلام

بسیار سپاسگذارم از شما که انقدر با جرأت واقعیتی رو بیان کردید در مورد خودتون و بسیار سپاسگذار هستم از دوستان عزیزم جناب آقایان رضایی و رنود که جوابگوی حضرتعالی بودند.

مطمئنا همین موضوع که شما خواهان فراگیری طراحی و ساخت سازه هستید همه ی دوستان و سروران بنده به فال نیک میگیرند و بی شک تک تک کاربران تا حدالامکان و با تمام قوا هم به شما و هم به سایر عزیزانی که تمایل به صرف یادگیری و یا شرکت در مسابقات هستند همیاری و همکاری خواهند داشت.

امیدوار هستم روزی شاهد موفقیت های همه ی دوستان و شخص شما بیش از پیش باشیم.

سلام ممنون از مهندس شفقی عزیز
قصد دارم بحث جدیدی رو در مورد چگونگی آزمایشات روی المان های سازه ای از جنس های مختلف مخصوصا ماکارونی بیان کنم
چیزی که تا الان به عنوان آزمایش روی المان گقته میشد این بود که مثلا فلان المان چند کیلو کشش یا فشار تحمل میکنه؟و از این قبیل اطلاعات خام(خام به معنای دست نخورده و مشاهده ای) اما از امروز به بعد در این تاپیک مطلبی رو با اجازه بزرگان سایت عرض میکنم به عنوان درس پس دادن خدمت عزیزان
نکته و مطلبی که در مورد تحمل استاتیکی المان ها مفید هست چه از لحاظ کشش و چه از لحاظ فشار و لهیدگی و ...، "تنش" هست!
همونطور که عزیزان میدونند از لحاظ محاسباتی تنش دقیقا همانند فرمول فشار محاسبه میشه یعنی نیرو تقسیم بر سطح پس اگر برای آزمایش ها وزنه روی یک سطح زیاد بود و ماکارونی زیر اون سطح بود دو نکته مهم میشه
1)وزنه باید دقیقا طوری باشه که محور تنش فشاری ماکارونی دقیقا از مرکز هندسی سطح وزنه عبور کنه(به شکل دقیقتر باید از مرکز ثقل وزنه رد بشه)تا تنش یکنواخت به ماکارونی وارد بشه و احتمال کمتنش برای تمام جهات یکسان باشه(این نکته دقیقا قابل انجام نیست ولی در حد توان باید دقت کرد تا نتایج آزمایش با خطای کمتری رو به رو بشه)

2)ما باید تنش ها را محاسبه کنیم و برای محاسبات خودمون در جای نیاز به نیرو تبدیل کنیم که اصطلاحا همون کیلوگرمی میشه که در دید اول استفاده میشد اما شاید یک سوال واسه بعضی از عزیزان پیش بیاد و اونم اینه که حالا چه کاریه ما بیایم یک محاسبه به محاسباتمون اضافه کنیم آخرشم به همون کیلوگرم خودمون برسیم؟؟؟
در پاسخ باید بگم اون کیلوگرم اولیه چنید مشکل عمده داره
مثلا گاهی اوقات نمیشه مستقیما بار وارده رو به کیلوگرم تبدیل کنیم مثل گرایش ضربه ای که انشالله مشهد میخواد برگزار بشه.در این نوع گرایش طراح ناچاره ابتدا تنش وارده رو محاسبه کنه(اگر یادتون باشه قبلا درباره سطح مقطع وزنه جناب قاسمپور گفتن که دایره به قطر5سانت.اون سطح مقطع کاربردش واسه محاسبه تنش هست)پس ناچاریم تنش وارده رو محاسبه کنیم به بعد به نیرو تبدیل کنیم و به سایر نقاط به به صورت نیرو وارد کنیم البته همونطور که گفتم باید آزمایش بر اساس تحمل تنش باشه تا با مشکلی برای تبدیل یکاها مواجه نشیم
دوست ندارم پست طولانی تر بشه فعلا به همین مقدار بسنده میکنم
یا حق
سلام بر مهندس های گرام

آقا بحث خیلی داغه
بهتر نیست بحث رو کاربردی تر کنید؟
مثلا رو سه یعدی کردن تمرکز کنید

این بحث ها بنیادی هستن ولی کسی مثل من که هیچی حالیش نیست اینا براش اهمیت داره ولی کم!
بهتره رو تکنیک های زیر تمرکز کنیم
چسب کاری
ابتکارهای چسب کاری
گره مرکزی
طریقه سه بعدی کردن بصورتیکه قائم قائم در بیاد
تعداد المان هایی که برای کشش بکار میرن(منظورم اینه که 2 تا تک بذاری بهتره یا 2 تا تک+2 تا باریلا)
برای تاج یا همون قوس چی پیشنهاد میدید؟
نحوه قرار گرفتن المان های کششی یا فشاری افقی باشن بهتر جواب میده یا عمودی باشن
سلام خدمت کاربر عزیز جناب Asedmostafa
قبل از هرچیز باید یک نکته رو یاد آور بشم که شما نباید انتظار داشته باشید که تکنیک های خاص در انواع زمینه های ساخت و طراحی رو ببینید چون به صورت عمومی نمیشه این نکات رو بیان کرد آخه اطلاعات اینچنینی ارزشمنده نمیشه همینطوری راحت بذاریم تجربه دست هرکی بیفته چون همه نباید همه چیزو بدونن هر کس تا حدی ظرفیت دونستن داره و بعضی وقتا دونستن بعضی چیزا مضره!!!
بگذریم در مورد مسائل بالا نکات عمومی رو میگم
1)چسبکاری و اختلاطها و ابتکارها و گره:
از لحاظ بارگذاری و گرایش باید اول مشخص کنیم بارگذاری چطوره و با توجه به اون عملکرد گره های رو باید تعیین کنیم تا بتونیم نوع و چگونگی اختلاط چسب تعیین میشه
مثال:بارگذاری از نوع متمرکز هست و دستگاه بارگذاری جک هست
بارگذاری متمرکزه------))))))))پس باید گره مرکزی یکدست و خوبی داشته باشیم تا نیرو را به شکل خوبی از وسط سازه به نقاط دیگه انتقال بده و عملکرد اون باید چسبندگی بهتری داشته باشه(دیگه باقیشو اشاره نمیکنم)
بارگذاری با جک هست(یعنی مادام تمایل تغییر شکل یکنواخت وارد میشه به عبارت دیگه جابه جایی یکنواخت وارد میشه)-------))))))))برای اینکه جابه جایی به یک تنش تقریبا یکنواخت تبدیل بشه بهترین سازه سازه ای هست که صلبیت خوبی داشته باشه تا تنش وارده به لود سل افزایش پیدا کنه و بارگذاری سریع انجام بشه و سازه زودتر به بار گسیختگی خودش برسه و کارایی بهتری بده
پس باید نوع عملکرد اتصال ها تعیین بشه و بعد از اون باید اتصال طراحی و بهینه بشه حالا میخواد گره مرکزی باشه یا اینکه گره های دیگر سازه
2)سه بعدی کردن سازه
سه بعدی کردن سازه بحث فوق العاده مهمی هست ولی خوب به هر حال در این مجال کم نمیشه کامل توضیح داد ولی نوع سه بعدی کردن هم باز به نوع طراحی ربط داره مثلا در سازه های راندمانی میشه از تاج دو صفحه رو به هم نزدیک کرد که چند خاصیت مفید و چند بدی داره که طبیعتا قائم بودن دو صفحه نیاز نمیشه ولی همین قائم کردن دو صفحه هم مکافاتهای خاص خودشو داره و هر کی یک نظر داره
3)تعداد المان های کششی بستگی به نوع طراحی میتونه مختلف باشه و این بستگی به کشش اون ماکارونی داره و قبلا بحثش شدهو مهمترین نکته اینه که نوع کششی هاتون با طراحی و وزن اجازه داده شده جور در بیاد(جور کردن این چیزا خیلی مهندسی میخواد)
4)همونطور که میدونید تاج به بالای قوس گفته میشه و هر قوسی که بشه خوب اجراش کنیم مناسب هست به شرطی که با المان سازه ای ما یعنی ماکارونی بشه به خوبی نیروها رو در اون انتقال داد و همونطور که قبلا گفتم در گرایش سنگین چون قوس وزن زیادی داره پس بهتر اینه که کاری کنیم که به قوس نیروی یکسانی وارد بشه اینطوری هم وزن قوس کمتر میشه هم تنش وارده به تمام لینکها تقریبا به یک مقدار هست و کششی هاهم به مقدار مناسب قرار داده میشه و به نظر من سازه ای مهندسی کار شده که المان ها با توجه به نیرو چیده بشن نه اینکه بیایم مثلا یک تعداد کششی یکنواخت بذاریم که در بار گسیختگی سازه این مقدار در یک کششی 6 درصد باشه و در یکی دیگه دو درصد و هر دو هم یک مقاومت داشته باشند
در مورد گزینه آخر هم متوجه منظورتون نشدم
یا حق
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48